Er matte et fag man er født til å kunne?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Spitfire69
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 28/07-2018 17:18

Synes det er et litt interessant spørsmål.

Er matematikk-forståelse noe man er født med? I og med at noen har mye lettere med å forstå matte enn andre.
Kan for eksempel ALLE få en 4er eller høyere I r-matte, med god innsats? Etter min mening er man nødt til å være født med "matte-forståelse" i blodet. Det er ikke noe man kan trene seg opp til.
Matte kan sammenlignes med IQ. IQet er heller ikke noe man kan øke betydelig, ved å trene seg opp til det.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja og nei. Men hovedsaklig nei.

Ja, det er noen som er flinkere til å forstå matte. Men det er ikke medfødt. Det er som regel et resultat av at de har en annen studieteknikk. Eller rettere sagt, de har funnet den studieteknikken som passer best for vedkommende.

Det kan også være et resultat av oppveksten. Et barn som var omringet av leker som inviterer til geometrisk eller aritmetisk tenking kan "tidlig krøkes" til å ha de riktige tankesettene.

Men det å være god i matte er ikke annerledes enn det å være god i musikk, for eksempel. Noen har talentet og plukker det opp kjapt, mens andre må jobbe ekstra hardt for å få samme resultat.

Sannsynligvis har du et eller annet du briljerer på i forhold til resten av klassen, men det kan ofte være noe som ikke vises spesielt godt på skolen.
Matte kan sammenlignes med IQ. IQet er heller ikke noe man kan øke betydelig, ved å trene seg opp til det.
Så nei, jeg er uenig der. Man kan definitivt trene seg god i matte. Men det krever som sagt mer arbeid for noen enn for andre.

Angående IQ, så er det generelt akseptert at man har en "potensiell IQ" som er høyere enn den man får som resultat på tester, men at gjennom riktig levemåte (gode matvaner, aktiv livsstil, rikelig med søvn) så kan man øke IQ'en til noe som er nærmere sitt potensiale. Så andre kan ha større potensiale, men rent praktisk sett så betyr ikke høyere IQ at én person er smartere enn en annen. Det betyr bare at de er flinkere på nøyaktig det som testes, og det er som regel visuell mønstergjenkjenning.
Bilde
SpreVitenskapVidere
Cantor
Cantor
Innlegg: 148
Registrert: 19/11-2021 02:26
Sted: Oslo
Kontakt:

MatemtikLogikkSunnfornuft.jpeg
MatemtikLogikkSunnfornuft.jpeg (446.18 kiB) Vist 405 ganger
Godt spørsmål.
Husker en elev sa at jeg er dårlig i matte fordi dette er kanskje arvelig siden moren og noen andre i familien vær dårlige i matte.
Synes ikke helt at man født med mattehode . Å tilegne seg matematisk kunnskap har noe å gjøre med gener ja men også omgivelsene og trening.

Matematikk er tett koblet med logikk og sunn fornuft.
Alle mennesker er født med tenkende hode og har logisk tenkning og sunn fornuft men miljø rundt kan enten forsterke disse egenskapene eller gjøre dem svakere.

Et barn som er omgitt av mennesker som jobber med matte hele tiden og eller har lek som krever logisk tenkning og analyse vil mest sannsynlig bli god i matte.

Jeg likte matte siden barndomstiden og hatet teori og pugging som krevde mye energi av meg men mye av kunnskapen har jeg tilegnet meg via trening og være i matte miljøet.
Så alle kan bli bra i matte eventuelt men ikke alle liker det kanskje .
Livet er et kaotisk system, og vi kan ikke forutsi det i mer enn noen få sekunder. Så nyt livet ditt med å være omsorgsfull og delende.
Farhan
Svar