tolke og bruke formlar som gjeld samfunnsliv og arbeidsliv

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
casanova
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 01/12-2021 19:19

Hvor sikter dette til? (1P), mtp at økonomi er ikke en del av pensum lenger.
Samt, ''modellere situasjonar knytte til tema frå samfunnsliv og arbeidsliv, presentere og argumentere for resultata og for når modellane er gyldige''
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg har ikke satt meg inn i den nye læreplanen, men ut fra det du siterer så forstår jeg dermed at økonomi - derunder ting som finansiering av lån og utregning av skatt - faller ut av læreplanen.

Det står videre at eleven skal lære å ''modellere situasjonar knytte til tema frå samfunnsliv og arbeidsliv, presentere og argumentere for resultata og for når modellane er gyldige''.

Penger er selvfølgelig ikke utelukket som tema, selv om lån og skatt er ut. Lønn og produksjonskostnader (eksempler på emner innen arbeidsliv) er likevel "enklere" emner enn lån og skatt.
Bilde
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Følgende kompetansemål er en del av ny læreplanen for 2P:
- utforske og forklare samanhengar mellom prisindeks, kroneverdi, reallønn, nominell lønn og brutto- og nettoinntekt
- vurdere val knytte til personleg økonomi og reflektere over konsekvensar av å ta opp lån og å bruke kredittkort

Jeg er derfor enig med Alex her, og tenker at det å gå grundig inn på ulike typer lån og andre emner innen økonomi er flyttet fra gamle 1P til nye 2P.
Men det vil samtidig være helt naturlig å se på modeller der økonomi er "konteksten" også i 1P.
Svar