Hvorfor er den nye læreplan i 1p vanskeligere?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
casanova
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 01/12-2021 19:19

Ser på eksamen fra høst 2021 LK20. Hvordan er det forventet at dette skal være den letteste matten på VGS? Når innhold av del 1 er betraktelig mindre og del 2 = skriv forklaringer.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hva som er enkelt og vanskelig er jo forskjellig fra person til person.
Bilde
privatist12
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 04/04-2021 11:26

1P ny læreplan har mindre kapitler enn den gamle. Synes den nye er bedre :)
casanova
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 01/12-2021 19:19

privatist12 skrev: 02/12-2021 11:18 1P ny læreplan har mindre kapitler enn den gamle. Synes den nye er bedre :)
Hva er det som er ikke med i år som gjør læreplanen mindre? Brøk osv?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

casanova skrev: 03/12-2021 12:30
privatist12 skrev: 02/12-2021 11:18 1P ny læreplan har mindre kapitler enn den gamle. Synes den nye er bedre :)
Hva er det som er ikke med i år som gjør læreplanen mindre? Brøk osv?
Den "gamle læreplanen" var delt i 5 hovedområder:
- Tall og algebra
- Funksjoner
- Geometri
- Sannsynlighetsregning
- Økonomi
I den nye læreplanen er ikke kompetansemålene fordelt på hovedområder, men samlet i én liste.
Du finner kompetansemålene her: https://www.udir.no/lk20/mat08-01/kompe ... ering/kv31

Kort fortalt, kan jeg si at geometri, sannsynlighetsregning og økonomi er ute i den nye læreplanen, samtidig som man går noe lenger innen f.eks. tall og algebra enn tidligere (potenser og tall på standardform, for å nevne noe konkret).
En del av kompetansemålene i dagens 1P, var dekket i "gamle" 2P, mens en del av kompetansemålene i "gamle" 2P nå dekkes i læreplanen for nye 1P.
Man har altså ikke kun revidert læreplanen i 1P, men laget ny læreplan for hele skoleverket.
Derfor kan det være litt vanskelig å sammenligne de gamle og de nye læreplanene om man kun ser på enkeltfag. Man må i såfall se på alle læreplanene samlet.
Det er også lurt å merke seg at det ikke kun er kompetansemålene som endret, men også hele tilnærmingen til faget har et litt annet fokus. Det er f.eks. stor fokus på "dybdelæring" i den nye læreplanen. Det innebærer at man skal gå dypere inn i emnene og at elevene selv skal være mer aktive i læringsprosessen, og egen utvikling, og være trygg på egen kompetanse. For å kunne gjennomføre dette, er det naturlig at det er færre mål, men at man går dypere til verks innenfor de enkelte målene. (Og slik sett kanskje kan dele disse inn i svært mange delmål, slik at læreplanen ikke virker så mye mindre likevel).
casanova
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 01/12-2021 19:19

LektorNilsen skrev: 03/12-2021 12:55
casanova skrev: 03/12-2021 12:30
privatist12 skrev: 02/12-2021 11:18 1P ny læreplan har mindre kapitler enn den gamle. Synes den nye er bedre :)
Hva er det som er ikke med i år som gjør læreplanen mindre? Brøk osv?
Den "gamle læreplanen" var delt i 5 hovedområder:
- Tall og algebra
- Funksjoner
- Geometri
- Sannsynlighetsregning
- Økonomi
I den nye læreplanen er ikke kompetansemålene fordelt på hovedområder, men samlet i én liste.
Du finner kompetansemålene her: https://www.udir.no/lk20/mat08-01/kompe ... ering/kv31

Kort fortalt, kan jeg si at geometri, sannsynlighetsregning og økonomi er ute i den nye læreplanen, samtidig som man går noe lenger innen f.eks. tall og algebra enn tidligere (potenser og tall på standardform, for å nevne noe konkret).
En del av kompetansemålene i dagens 1P, var dekket i "gamle" 2P, mens en del av kompetansemålene i "gamle" 2P nå dekkes i læreplanen for nye 1P.
Man har altså ikke kun revidert læreplanen i 1P, men laget ny læreplan for hele skoleverket.
Derfor kan det være litt vanskelig å sammenligne de gamle og de nye læreplanene om man kun ser på enkeltfag. Man må i såfall se på alle læreplanene samlet.
Det er også lurt å merke seg at det ikke kun er kompetansemålene som endret, men også hele tilnærmingen til faget har et litt annet fokus. Det er f.eks. stor fokus på "dybdelæring" i den nye læreplanen. Det innebærer at man skal gå dypere inn i emnene og at elevene selv skal være mer aktive i læringsprosessen, og egen utvikling, og være trygg på egen kompetanse. For å kunne gjennomføre dette, er det naturlig at det er færre mål, men at man går dypere til verks innenfor de enkelte målene. (Og slik sett kanskje kan dele disse inn i svært mange delmål, slik at læreplanen ikke virker så mye mindre likevel).
Takk så mye for svar
Svar