Hvilke fag som privatist? Kjemi 1 eller S2?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Hoppsann123
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 16/05-2021 17:40

Hei! Jeg skal ta noen fag som privatist til våren. For å få poengsummen jeg trenger til studiet jeg vil søke meg inn på, må jeg enten få en 5er i et realfag, eller en 6er i et samfunnsfag. Har allerede full fordypning i biologi og geofag.

Vurderer å enten ta S2 matte eller Kjemi 1, og vil gjerne høre noen erfaringer. Hvor vanskelig er det å oppnå en 5 her? Hvor mye avansert matte kreves i kjemi 1? Hvilket fag anser dere som enklest? Har hørt at flere synes kjemi 1 er vanskelig, så kvier meg litt for det - men igjen opplever jeg det som enklere å oppnå god karakter på muntlig eksamen enn skriftlig.

Mine forkunnskaper: Jeg har 5 i 1P, og har regnet meg gjennom hele S1 boka. Skulle egentlig ha S1 eksamen nå i høst, men måtte utsette denne til våren pga sykdom - men har et greit grunnlag i S1 og satser på 5 til våren.

Håper på innspill :D
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hei, jeg skal ikke uttale med om hva det er lettest å få god karakter i - men tør jeg spørre hva du har planer om å studere? For det du vil lære gjennom S2, spesielt det som går på statistikk og hypotesetesting, vil du ha svært god bruk for å kunne noe om i nær sagt alle studier.
sjokfur
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 30/11-2021 22:29

Hmmm... ja du spør om to veldig gode fag. Har hatt begge og begge er like interessante! Men, jeg tror jeg hadde gått for S2-matte.

Først og fremst føler jeg at du er så godt i gang med S1-matten, så blir det ganske mer "naturlig" overgang og bare fortsette med S2-matte, enn å ha kjemi 1 som er noe helt annet. Det som kanskje er negativt her er at du fort kan bli lei med så mye matte, men synes du at du mestrer og trives godt og har motivasjonen for matte, så burde det ikke bli et stort problem og fortsette med matte en liten stund til.

For, kjemi 1 har egentlig ikke så mye regning med avansert matte. Du trenger ganske "basic" S-matte kunnskaper for å klare kjemi 1 liksom, og regning er det uansett ikke svært mye av i faget. Men, det er mye fagstoff og forståelse av f.eks. ulike organiske forbindelser, bindinger, reaksjonsmekanismer, typer titrering osv. Men, har du interessen for det, så vil det ikke bli et stort problem, men vær forberedt på at det blir mye sitting og prøve å forstå mye forskjellig.

Siden man da lærer så mye forskjellig i kjemi 1, så er det litt uforutsigbart og flaks og uflaks hva du får som tema og oppgave i muntlig eksamen. Mens om man gjør noen eksamensrett i matte så vet man mønsteret og hva som kan komme av type matteoppgaver på eksamen. Men det kan kanskje også være flaks og uflaks her; plutselig kan det komme en oppgave du ikke var helt forberedt på. Who knows.

Så egentlig er det litt vanskelig å si hva som kan være best for deg. Det handler egentlig mye om hva du interesserer deg for. Det er kanskje litt åpenbart at jeg liker matte bedre enn kjemi, så jeg hadde gått for matte. Jeg liker også skriftlig bedre enn muntlig, da jeg føler at det er lettere å jobbe med skriftlige oppgaver enn muntlige.

Men jeg vil si at vanskelighetsgraden for S2-matte og kjemi 1 ligger noenlunde det samme, ihvertfall for meg. S1 lå under begge f.eks. og kjemi 2 lå langt over begge for min del. Skal jeg sammenligne det med biologi 1, så ville jeg sagt at biologi 1 lå mellom S1, og S2 og kjemi 1 for meg.

Men, tror i midlertid at du vil klare 5eren greit begge fag, hvis du jobber for det :)
(Vær obs på at S2-matte får ny læreplan neste skoleår, så skal du ta eksamen da, vil den kanskje bli litt annerledes enn årene før).
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

sjokfur skrev: 30/11-2021 23:07(Vær obs på at S2-matte får ny læreplan neste skoleår, så skal du ta eksamen da, vil den kanskje bli litt annerledes enn årene før).
Kan nevnes at dersom man tar eksamen som privatist er det fortsatt mulig å ta eksamen i gamle S2 helt frem til og med høsten 2023 :)
Svar