Desimaltall på P1/P2 eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
wear
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 26/01-2021 12:31

Hei - jeg har prøvd å finne meg fram til dette.
Hvor mange desimaltall skal med i eksamen for P1 og P2? Spesielt på del 2 hvor vi bruker CAS/Excel osv.

Er det en hovedregel, og hvis ikke: hva er normalen?

Mvh :)
jos
Galois
Galois
Innlegg: 561
Registrert: 04/06-2019 12:01

En generell regel er at man ikke skal ha flere gjeldende siffer i svaret enn det er gjeldende siffer i tallet med færrest gjeldende siffer i inngangsdata, dvs blant de data som er gitt som utgangspunkt for oppgaven.
Om gjeldende siffer se https://www.youtube.com/watch?v=2hQZucTbiGg
himavari83
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 14/10-2021 11:27

wear skrev: 04/11-2021 16:25 Hei - jeg har prøvd å finne meg fram til dette.
Hvor mange desimaltall skal med i eksamen for P1 og P2? Spesielt på del 2 hvor vi bruker CAS/Excel osv.

Er det en hovedregel, og hvis ikke: hva er normalen?

Mvh :)
Det vanligste er å ha to desimaler, noen ganger kan det være lurt å ha med tre
wear
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 26/01-2021 12:31

Tusen takk! :D
Jeg liker ikke matte
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 23/10-2021 14:05

Det spørs hvor mange desimaler tallene du skal regne med har. Det vanligste er å ha ett mer desimal enn det som er på oppgaven.
SpreVitenskapVidere
Cantor
Cantor
Innlegg: 148
Registrert: 19/11-2021 02:26
Sted: Oslo
Kontakt:

Siden det er ikke noe snakk om gjeldende siffer i bøkene til 1P og 2 P slik jeg husker det så ville brukt minst 3 desimnaler men et problem kan være at svaret er 0,00027 så har om du velger 3 desimaler får du null som svar noe som er feil faktisk så ha minst 2 desimaler sett bort fra nullene etter komma. Men helt presis må man bruke tommelregler for gjeldene siffer.
Livet er et kaotisk system, og vi kan ikke forutsi det i mer enn noen få sekunder. Så nyt livet ditt med å være omsorgsfull og delende.
Farhan
Svar