Potenser og logaritmer -- Mønster R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
HB_20
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 09/04-2020 12:32

Hei!

Jeg sliter veldig med følgende oppgave og håper noen her kan hjelpe meg. :) Det er fra kapittelet om potenser og logaritmer og oppgaven er som følger:

Artiklene i den engelske utgaven av Wikipedia inneholder rundt 3.9 x 10^9 ord. Et Word-dokument inneholder rundt 700 ord per side.

Dersom du leser 200 ord i minuttet og setter av 12 timer hver dag, hvor mange år trenger du på å lese alle artiklene?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Første steg burde alltid være å konvertere ulike måleenheter for samme mål til den samme enheten.

I dette tilfellet brukes både minutter, timer, dager og år som måleenheter for tid. Siden sluttsvaret skal være i år, så kan det være på sin plass å konvertere alt til år.

En lesehastighet på 200 ord i minuttet er hvor mange ord i året?

Et tidsbudsjett på 12 timer om dagen er hvor mange år i året? (Høres kanskje rart ut, men det gir mening til slutt)

Etter det så vil svaret bare være $\frac{\text{antall ord som skal leses}}{\text{lesehastigheten målt i antall ord per år}}$
Bilde
jos
Galois
Galois
Innlegg: 562
Registrert: 04/06-2019 12:01

Du må finne ut hvor mange ord som leses i året. Det leses 200 ord i minuttet, og det leses 12 timer om dagen. Da leses det 200*60 ord i timen og 200*60*12 ord om dagen. Det er 365 dager i året. (Se bort fra skuddår). Hvor mange ord i året?

Antall ord i engelsk wikipedia var $3.9 * 10^9$ . Da finner vi antall år som trengs for å lese hele wikipedia ved å....?
HB_20
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 09/04-2020 12:32

Aleks855 skrev: 01/11-2021 00:58 Første steg burde alltid være å konvertere ulike måleenheter for samme mål til den samme enheten.

I dette tilfellet brukes både minutter, timer, dager og år som måleenheter for tid. Siden sluttsvaret skal være i år, så kan det være på sin plass å konvertere alt til år.

En lesehastighet på 200 ord i minuttet er hvor mange ord i året?

Et tidsbudsjett på 12 timer om dagen er hvor mange år i året? (Høres kanskje rart ut, men det gir mening til slutt)

Etter det så vil svaret bare være $\frac{\text{antall ord som skal leses}}{\text{lesehastigheten målt i antall ord per år}}$
Tusen tusen takk! det var akkurat dette jeg tenkte men jeg var usikker på om det var riktig! :D
HB_20
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 09/04-2020 12:32

jos skrev: 01/11-2021 00:59 Du må finne ut hvor mange ord som leses i året. Det leses 200 ord i minuttet, og det leses 12 timer om dagen. Da leses det 200*60 ord i timen og 200*60*12 ord om dagen. Det er 365 dager i året. (Se bort fra skuddår). Hvor mange ord i året?

Antall ord i engelsk wikipedia var $3.9 * 10^9$ . Da finner vi antall år som trengs for å lese hele wikipedia ved å....?
Tusen takk for hjelpen og raskt svar! :D
Svar