Spørsmål om geogebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Jeg liker ikke matte
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 23/10-2021 14:05

Hei, jeg skal snart ta eksamen for matte r1 og lurer på om noen kunne gi meg en liste over CAS kommandoer jeg kan bruke i Geogebra?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Virker som det er en del av Geogebras egen wiki: https://wiki.geogebra.org/en/CAS_Specific_Commands

Men jeg vet ikke helt om dette er rett måte å "pugge" på. Det viktige er at man kan forbinde en type oppgave med hvilke kommandoer som er sentrale akkurat der. Og det er noe som bare kommer med mengdetrening.
Bilde
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 634
Registrert: 22/05-2018 22:12

En slik liste kan også få det til å virke som det er veldig mye mer du må kunne i CAS, enn det i realiteten er. For eksamen i R1 er det egentlig ganske få kommandoer og funksjoner i CAS du behøver å kunne, for å kunne besvare Del 2-oppgavene. Jeg vil si det viktigste å kunne i CAS er:
  • Kunne regne ut ulike ting (som en kalkulator). Da må du spesielt vite hvordan du finner kvadratrøtter (bruk sqrt()), skriver inn uttrykk med $e$ (bruk exp()) og skriver inn potenser ($x^3$ kan du skrive inn enten ved "x**3" eller "x^3")
  • Kunne løse likninger, både eksakt og numerisk (enten ved å benytte Løs- og Nløs-kommandoene, eller rett og slett knappene $x=$ og $x\approx$ på verktøylinjen øverst)
  • Kunne definere funksjoner, konstanter og andre størrelser, ved hjelp av ":="
  • Kunne derivere funksjoner, ved enten å skrive "f'(x)" eller Derivert-kommandoen
  • Kunne definere vektorer, og finne absoluttverdien til vektorer (ved Vektor- og abs-kommandoene)
  • I noen sannsynlighets/kombinatorikkoppgaver kan du trenge å regne ut antall utvalg, vha. enten nPr eller nCr
  • I noen få oppgaver kan du trenge å sammenligne om to uttrykk er nøyaktig like, da brukes "==" for å sammenligne
Det jeg vil anbefale er å sjekke gamle eksamensoppgaver og løsningsforslagene som er gitt. Så kan du se hvordan CAS-oppgavene løses. Og at det i realiteten brukes veldig få kommandoer: https://matematikk.net/side/Eksamensoppgaver
Svar