R1 som privatist. Snart eksamen!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Spitfire69
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 28/07-2018 17:18

Hei!

Noen andre her som tar R1 som privatist? Og som skal ha eksamen nå til høsten?

Tror dere vi kan forvente en lett eller vanskelig eksamenssett? Ifølge mine beregninger så har høst-eksamen pleid å være et hakk lettere enn vår-eksamene.

Hva er deres strategi? Jeg øver personlig masse på eksamensoppgaver nå. Og vet ganske godt hvordan R1 eksamen er oppbygd, har analysert alle eksamenssettene.
Spitfire69
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 28/07-2018 17:18

Oppgave 1a, 1b og 1c blir garantert derivering = 5 eller 6 poeng totalt. Lette poeng!

Oppgave 2a og 2b blir mest sannsynlig å løse likninger eller "skriv så enkelt som mulig" = Vil tippe 4 eller 2 poeng totalt.

Oppgave 3 blir nok å løse et polynom, logaritmer og/eller vektorer = Alt fra 4 til 7 poeng.

Dette er iallfall det jeg 100 % forventer skal komme nå på eksamen. Eksamens-settene er egentlig ganske like, bare forskjellige tall.
mattebruker1
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 26/10-2021 10:52
Kontakt:

Har vært gjennom en god del eksamensoppgaver fra de siste 5 årene nå, ser et helt tydelig mønster i derivasjonsoppgaver, her bør du kunne kjerneregelen, produktregelen og brøkregelen. Ellers er det viktig å ha kontroll på logaritmesetningene, ABC-formelen og generell polynomdivisjon og produktsetningen for polynomer av 3.grad og høyere. Ellers for sannsynlighet gjelder total sannsynlighet, Bayes setning, formel for hypergeometrisk og binomisk sannsynlighet og kombinatorikk både med ordnet og uordnet utvalg.

Kommer av og til konstruksjonsoppgaver av enten trekant, sirkel eller firkant, her er det viktig å kunne skjæringssetningene og Thale-setningen også selvfølgelig Pythagoras, men det er vel gitt egentlig.

Alle vektorsetningene er lurt å lære seg.
void pleaseDoNot(int, n) {
while (int i = 1; n <= i; i++)
{
std::cout >> "Please try again!!";
}
}
Bilde
Svar