1T-privatist: Hvilke bøker er å anbefale?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Pippis Pappa
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 22/09-2021 13:48

Hei,

Har gått gjennom en del Khan Academy, og synes det var veldig greit og enkelt å følge med og forstå hvordan matematikken der skal utføres. Khan er virkelig en dyktig lærer. Var dyktig i matematikk på ungdomsskolen, men etter et par dårlige lærere og lite interesse, falt jeg av og tok 1P på videregående. For noen måneder siden, kjøpte jeg en gammel 1T bok fra 2009, og jeg må si at dette er en helt håpløs bok å jobbe selvstendig med. Forklaringene er elendige, flere steder kreves det kunnskap som blir formidlet lengre utover i boken for å løse oppgavene og det er enkelt å sette seg fast uten noe gode begrunnelser for hvordan regneoperasjonene skal utføres. Jeg vil så gjerne fortsette, men det tærer på motivasjonen å bli hindret på denne måten. Derfor lurer jeg på om de påfølgende bøkene er bedre? Ser de ble revidert i 2014 og en nå nylig, i 2020. Har også interesse av å lære meg Python, så 2020 boken virker interessant. Men er disse lærebøkene noe bedre, eller er kvaliteten generelt lav på norske matematikkbøker?
Billy-Jones
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 22/10-2020 13:52

Privatist som tok 1T-mattte like før overgang til Python her:

Angående Python kan jeg ikke svare.

Jeg har benyttet flere pensumbøker. La også merke til at de er noe upålitelig. Kvaliteten varierer i noen grad mellom dem og de fleste klarer å gi en grunnleggende forståelse på det meste.

Det som var frustrerende derimot er at i noen kapitler blir ting forklart veldig overfladisk og gir derfor inntrykk av at noen deler av at i noen deler av pensum holder det med overfladisk kunnskap.

Eksamen derimot, hvis du skal ha 6’er, setter mye høyere krav til forståelse av stoffet, samt det å kunne benytte kunnskapen på litt «kreative måter». Å jobbe med tidligere ekamener er det som gir forståelsen og mengdetreningen.

Hadde jeg måttet gjøre alt på nytt hadde jeg gjort en svært overfladisk og kort gjennomgang av boken (eller Khan som er kjempe nyttig).
Så ville jeg brukt resten av tiden på gamle eksamensoppgaver. Lest nøye på løsningsforslag og forstå hva/hvorfor det som er gjort

- Det har du min anbefaling. Lykke til!
Svar