Forkunnskap til Matematikk R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Mender
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 02/09-2021 18:54

Hei.

Jeg er i slutten av tyveårene og ønsker å ta Matematikk R1 som privatist for dermed å kunne studere IT på universitetsnivå (https://www.ntnu.no/studier/bdigsec/).

Dessverre gjorde liten innsats på ungdomsskole og VGS, plus mange år uten matematikk, at jeg i dag står med svært begrensede matematikkferdigheter. F.eks. kan selv ungdomsskolematematikk være uforståelig.

Grunnet diverse tidsbegrensninger, ønsker jeg å opparbeide den nødvendige forkunnskapen til R1 så raskt som mulig. I så henseende lurer jeg på følgende:

1. Vil en gjennomgang av læringsmaterialet på matematikk.net være tilstrekkelig til å forberede meg til R1, eller bør jeg supplere dette materialet med pensumbøker?

2. Siden jeg kun behøver eksamen i Matematikk R1, vil en grundig gjennomgang av ungdomsskolematematikk og oppover være overflødig?

Takk på forhånd.
mattebruker1
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 26/10-2021 10:52
Kontakt:

Begynn med å ta opp igjen kunnskap fra ungdomsskolematematikken, deretter bør du jobbe deg gjennom matematikk 1T, å "hoppe" rett inn i R1 kan være kjempevanskelig og da føles det gjerne litt uoverkommelig også, jeg tok R1 senere selv, er glad jeg gikk godt igjennom 1T først, for det er mye viktig man lærer i det kurset som er helt nødvendig i R1, det er faktorisering, ABC-formel, generelle briggske logaritmeutrykk, enkle derivasjon og potensregler og kvadratsetningene. Med hardt arbeid vil du nok komme deg greit gjennom kurset, men det krever nok litt forkunnskaper, det er hvertfall mitt tips.

Lykke til med kurset!
void pleaseDoNot(int, n) {
while (int i = 1; n <= i; i++)
{
std::cout >> "Please try again!!";
}
}
Bilde
Svar