Faktorisering og numerisk svar i Geogebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
AmoebaNerd
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 15/04-2021 15:50

Lurer på om det er mulig å få Geogebra til å faktorisere et uttrykk og gi et numerisk svar.

Når jeg faktoriserer (Et lengre uttrykk) får jeg som del av svaret en brøk, (x-10)/5.
Jeg ser jo at det bare blir å faktorisere ut 1/5 og sette det opp som 0.2(x-10) selv, men det er litt slitsomt.
Finnes det en kommando som faktoriserer og oppgir desimaltall? Eller er der kanskje en smartere måte å gjøre det når jeg aboslutt må ha desimalet med?


Uttrykket er: -0.2*x^2+12*x-100

Geogebra faktoriserer til: -(x-50)((x-10)/5)

Jeg ønsker svaret: -0.2(x-10)(x-50)

Løsningsforslaget sier bare "bruk digitalt verktøy til å faktorisere uttrykket", men både geogebra og microsoft mathsolver gir jo svaret med brøk, da det er "teknisksett" et bedre svar.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Er det en grunn til at du ønsker å ha 0.2 i stedet for 1/5?

Enhver sensor verd lønna si vil klappe deg på skuldra for $-\frac{(x-50)(x-10)}{5}$ dersom oppgaven bare er å faktorisere.
Bilde
AmoebaNerd
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 15/04-2021 15:50

Dette blir ikke det endelige svaret på oppgave, og jeg ser bare at løsningsforslaget sier at digitalt hjelpemiddel skal kunne gi et numerisk svar, så da prøver jeg å finne ut hvordan det gjøres.

Jeg forstår 1/5 er et bedre svar.
Jeg prøver å lage et fortegnsskjema med faktorene til uttrykket for å løse en ulikhet.
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Skal du lage et fortegnsskjema for uttrykket er ikke spesielt relevant om du har en faktor $\frac{1}{5}$ (eller $0.2$), denne faktoren vil uansett ikke endre på fortegnet. Så den kan du egentlig sløyfe, om det kun er fortegnslinjene du er interessert i.

Når det gjelder GeoGebra-spørsmålet ditt så ser det ikke ut som det er mulig å få desimaltall slik du ønsker når man faktoriserer.
AmoebaNerd
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 15/04-2021 15:50

Ja, jeg er helt enig i at det ikke er av noe betydning.

Det jeg henger meg opp i er litt for ofte får jeg løsningsforslag som foreslår at digitale hjelpemidler kan gjøre ting de ofte ikke kan :cry:

Jeg har ingen problemer med matematikk på dette nivået, det er hovedsaklig disse programmene jeg må lære meg å bruke. Hjelper lite hva jeg kan regne og konstruere for hånd når oppgaver vil at jeg skal bruke Geogebra som desverre kom langt etter min tid på skolen! :lol:

Tusen takk for svar på det jeg spurte om! Tiltross for at jeg ønsket å gjøre noe med programmet som ikke akkurat er gunstig på eksamen likevel ;P
Svar