karakterskala

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Fizz
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 14/05-2021 13:33

Hvor mye % riktig på mattetentamen for å få 5+? En femmer starter vell på rundt 80%
Og hvis du skulle ha skrevet 4/5 som en karakter hadde det blitt 4,5? Siden det betyr mellom 4 og 5
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Fizz skrev:Hvor mye % riktig på mattetentamen for å få 5+? En femmer starter vell på rundt 80%
Og hvis du skulle ha skrevet 4/5 som en karakter hadde det blitt 4,5? Siden det betyr mellom 4 og 5

5+ ligger vel rett oppi sekseren, og så vidt meg bekjent, ligger vel sekseren rett i underkant av 94% på VGS (hvis en ser på rene poeng, her utøver jo selvfølgelig lærer/sensor skjønn og vurderinger av helhetsuttrykk, så det trenger ikke være nøyaktig det ene eller det andre), dermed må vel 5+ være en plass mellom høy 80, lavere 90-92. Jeg ville uansett ikke hengt meg for mye opp i +/- karakterene da eksamensformatet på VGS uansett bare er heltallskarakterer, med mindre du eventuelt ligger og vipper. Men altså, det er flere lektorer her innpå forumet som 100% har bedre innsikt i dette enn jeg har.
Svar