S2 eksamen onsdag

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
katetrasken
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 24/05-2021 21:21

Hei
Jeg skal ta eksamen som privatist på onsdag. Stresser veldig og redd for at jeg skal stryke. På S1 før jul fikk jeg såvidt bestått. Hvor mange poeng trenger jeg for å bestå? Jeg har gått gjennom noen eksamenssett og får noe til, men ikke mye. Del 2 kan gå greit, fordi jeg kan bruke hjelpemidler og behersker GeoGebra ganske godt.
Noen tips dere kan gi før eksamen, hva er ekstra viktig å huske på?
MattematikkS22
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 08/06-2017 13:43

Det er tre tema som går igjen på mange eksamener, førsteoppgave er alltid derivasjon, andreoppgave er som regel faktorisering og tredjeoppgave er som regel funksjonsdrøfting. Det er 12 poeng for bestått og det er her du vil kunne hente poeng. Disse oppgavene fra tidligere eksamener burde sitte, funksjonsdrøftingen lærte du i s1 med unntak av vendepunkt som bare er å derivere en gang til.

Om du har litt kontroll kan du lære deg hvordan du løser alle disse, da det er kokebokoppgaver hvor du bare følger oppskriften.
Stu2
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 12/05-2021 18:54

MattematikkS22 skrev:Det er tre tema som går igjen på mange eksamener, førsteoppgave er alltid derivasjon, andreoppgave er som regel faktorisering og tredjeoppgave er som regel funksjonsdrøfting. Det er 12 poeng for bestått og det er her du vil kunne hente poeng. Disse oppgavene fra tidligere eksamener burde sitte, funksjonsdrøftingen lærte du i s1 med unntak av vendepunkt som bare er å derivere en gang til.

Om du har litt kontroll kan du lære deg hvordan du løser alle disse, da det er kokebokoppgaver hvor du bare følger oppskriften.
Takk! Jeg har omtrent samme forståelsen av alle tidligere mattefag jeg har tatt, og har hittil kun fått 6 eller tilnærmet. Denne gang er jeg dog litt dårlig forberedt, men håper nå at ved å se på faget på den måten du beskriver det, vil jeg oppnå en større fordel for del 1. Derivasjon sitter jeg med nå, og faktorisering og funksjonsdrøfting er ting jeg behersker svært godt.

Del 2 vil bli en joker, slik som på S1, men jeg har lastet ned alle fasitene og tar med meg boka. Har også lastet ned alle tidligere eksamener med løsninger. Om jeg da setter meg fast på en oppgave kan jeg prøve å lete fram en tilsvarende, og kopiere fremgangsmåten.

Edit: innser nå at der er mye mer. Ber til sensorgudene om at jeg på magisk vis lander en 5'er i dag.... Den største jokeren virker som vil bli sannsynlighet. GG no RE
MattematikkS22
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 08/06-2017 13:43

Stu2 skrev:
MattematikkS22 skrev:Det er tre tema som går igjen på mange eksamener, førsteoppgave er alltid derivasjon, andreoppgave er som regel faktorisering og tredjeoppgave er som regel funksjonsdrøfting. Det er 12 poeng for bestått og det er her du vil kunne hente poeng. Disse oppgavene fra tidligere eksamener burde sitte, funksjonsdrøftingen lærte du i s1 med unntak av vendepunkt som bare er å derivere en gang til.

Om du har litt kontroll kan du lære deg hvordan du løser alle disse, da det er kokebokoppgaver hvor du bare følger oppskriften.
Takk! Jeg har omtrent samme forståelsen av alle tidligere mattefag jeg har tatt, og har hittil kun fått 6 eller tilnærmet. Denne gang er jeg dog litt dårlig forberedt, men håper nå at ved å se på faget på den måten du beskriver det, vil jeg oppnå en større fordel for del 1. Derivasjon sitter jeg med nå, og faktorisering og funksjonsdrøfting er ting jeg behersker svært godt.

Del 2 vil bli en joker, slik som på S1, men jeg har lastet ned alle fasitene og tar med meg boka. Har også lastet ned alle tidligere eksamener med løsninger. Om jeg da setter meg fast på en oppgave kan jeg prøve å lete fram en tilsvarende, og kopiere fremgangsmåten.

Edit: innser nå at der er mye mer. Ber til sensorgudene om at jeg på magisk vis lander en 5'er i dag.... Den største jokeren virker som vil bli sannsynlighet. GG no RE
Selvfølgelig er det mye mer, dette var for å bestå, ikke for å få 6.
katetrasken
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 24/05-2021 21:21

Uff, det gikk ikke så bra. Håper jeg står
Svar