Kjemi 2 buffer i aminosyre

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
whateves
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 20/05-2020 13:32

Ei viktig aminosyre i kollagen er glysin. Denne kan brukes til å lage ulike bufferløsninger.
glysin er amfotært ion med pka1 = 2,3 og pka2 = 9.6

a. 1 liter 0.2. M løsning av glysin blir tilsett 0,1 liter 1.0 M saltsyre, HCl. Forklar hva pH blir i denne bufferen
c. Om jeg hadde 1 L 0.2 M av glysin og ville ha pH 9.6 hva kan jeg bruke for å få det? Ta med stoffmengde

Jeg har tenkt slik;
Vi har 0.2 mol glysin og 0.1 mol saltsyre. Her i den sure komponenten det skal bli økning mens reduksjon i den basiske
dvs. C2H5NO2(COO-, fordi det er i syre syre) + H+ --> (glysin)COOH
Da vil den sure komponenten bli 0.3 mens den basiske 0.1
pH = 2,3 + log(0.1/0.3) = 1.8
Men eg e ikkje sikkert om det er rett
For c, da vil me ha like mengde av syre og base siden pH = pka2 og det betyr at me trenger halv mengden av sterk base som i sterk syre som er 0.1 mol NaOH

Er det riktig?
MattematikkS22
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 08/06-2017 13:43

Det er bare å bytte ut glysin med HCO3, så blir det enklere å forstå konseptuelt.

Om du tilsetter 0.1 mol syre vil glysin reagere som base. Vi vil da få 0.1 mol av syre 1, og 0.1 mol av syre2. Følgelig blir pH 2.3

Om du ønsker pH 9.6 er vi nødt til å ha ekvimolare mengder av glysin (syre 2) og korresponderende base. om du har 1L 0.2 mol/L glysin kan du da tilsette 0.1 mol NaOH. Da vil du få 0.1 mol glysin og 0.1 mol korresponderende base. og pH = 9.6
whateves
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 20/05-2020 13:32

MattematikkS22 skrev:Det er bare å bytte ut glysin med HCO3, så blir det enklere å forstå konseptuelt.

Om du tilsetter 0.1 mol syre vil glysin reagere som base. Vi vil da få 0.1 mol av syre 1, og 0.1 mol av syre2. Følgelig blir pH 2.3

Om du ønsker pH 9.6 er vi nødt til å ha ekvimolare mengder av glysin (syre 2) og korresponderende base. om du har 1L 0.2 mol/L glysin kan du da tilsette 0.1 mol NaOH. Da vil du få 0.1 mol glysin og 0.1 mol korresponderende base. og pH = 9.6

Har du video eller noko sånt som eg kan skjekke om kos du kan løyse slike problem? Eg har prøvd å søke litt men finner ikkje ein kor det handlar om addering av sterk base eller syre til aminosyre
MattematikkS22
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 08/06-2017 13:43

whateves skrev:
MattematikkS22 skrev:Det er bare å bytte ut glysin med HCO3, så blir det enklere å forstå konseptuelt.

Om du tilsetter 0.1 mol syre vil glysin reagere som base. Vi vil da få 0.1 mol av syre 1, og 0.1 mol av syre2. Følgelig blir pH 2.3

Om du ønsker pH 9.6 er vi nødt til å ha ekvimolare mengder av glysin (syre 2) og korresponderende base. om du har 1L 0.2 mol/L glysin kan du da tilsette 0.1 mol NaOH. Da vil du få 0.1 mol glysin og 0.1 mol korresponderende base. og pH = 9.6

Har du video eller noko sånt som eg kan skjekke om kos du kan løyse slike problem? Eg har prøvd å søke litt men finner ikkje ein kor det handlar om addering av sterk base eller syre til aminosyre
Drit i at det er en aminosyre, se på det som en flerprotisk svak syre. Poenget er at den kan protolysere to ganger. I første tilfellet vil du ha ekvimolare menger toprotisk og enprotisk syre, i andre tilfelle ekvimolare mengder enprotisk syre og den korresponderende basen.

Om du har 0.2 mol/L HCO3, hvor mange mol hcl må du tilsette for at pH skal bli 6,37? Og hvor mange mol naoh må du tilsette for at pH skal bli 10,3? Samme logikk her. Har dessverre ingen videoer men tenkte å lage noen i sommer.

Om du sender meg mailen din på PM kan jeg sende deg fasiten, kan ikke legge den ut her pga. opphavsretten. (Altså fasiten på eksamensoppgaven som jeg ser dette spørsmålet er fra)
Svar