2 p eksamen løsning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Erlendoda
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 19/05-2021 20:24

Hei, noen som har løsningsforslag eller svar på noen av oppgavene på del 2?
tegee
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 19/05-2021 17:30

Det er noen som jobber med det, skal være klart i løpet av et par dager tror jeg. Men du kan få sammenligne med mine svar, hvis det er noen spesielle du lurer på? Kan godt hende jeg har gjort feil dog.
Erlendoda
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 19/05-2021 20:24

Gjerne! 1B og situasjon 2 på oppg 6. er jeg litt usikker på
tegee
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 19/05-2021 17:30

Erlendoda skrev:Gjerne! 1B og situasjon 2 på oppg 6. er jeg litt usikker på
1b.png
1b.png (47.5 kiB) Vist 2931 ganger
6-2.png
6-2.png (54.35 kiB) Vist 2931 ganger
Var litt usikker på den situasjon 2 jeg også, så jeg prøvde meg på en ganske omfattende begrunnelse der :p

Hva har du svart?
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Se løsningsforslag lagt ut på tråden "Løsningsforslag 2P våren 2021"
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Her er mitt løsningsforslag til eksamen 2P våren 2021.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det har sneket seg inn feil/mangler.
Vedlegg
Løsningsforslag eksamen 2P våren 2021.pdf
(1.32 MiB) Lastet ned 125 ganger
Sist redigert av LektorNilsen den 21/05-2021 19:21, redigert 1 gang totalt.
tegee
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 19/05-2021 17:30

LektorNilsen skrev:Her er mitt løsningsforslag til eksamen 2P våren 2021.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det har sneket seg inn feil/mangler.
Oppgave 1 på Del 2, der du skal sjekke om Olavs modell er lik prognosen til Havforskningsinstituttet, har du skrevet S(20) når du skulle finne 2020, men det er år etter 2008 som blir S(12) og dermed er modellen til Olav helt annerledes enn prognosen?

På oppgave 5 på del 2, oppgave B der, så har vi gjort det samme og fått samme sum på renter. Men jeg så et annet løsningsforslag som hadde med renter på siste året, som gjorde at han fikk en sum på 61 000 kr eller rundt der. Er du sikker på at du har riktig sum på rentene? Jeg håper du har det, får da har i så fall jeg også riktig! ;)
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

tegee skrev:
LektorNilsen skrev:Her er mitt løsningsforslag til eksamen 2P våren 2021.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det har sneket seg inn feil/mangler.
Oppgave 1 på Del 2, der du skal sjekke om Olavs modell er lik prognosen til Havforskningsinstituttet, har du skrevet S(20) når du skulle finne 2020, men det er år etter 2008 som blir S(12) og dermed er modellen til Olav helt annerledes enn prognosen?

På oppgave 5 på del 2, oppgave B der, så har vi gjort det samme og fått samme sum på renter. Men jeg så et annet løsningsforslag som hadde med renter på siste året, som gjorde at han fikk en sum på 61 000 kr eller rundt der. Er du sikker på at du har riktig sum på rentene? Jeg håper du har det, får da har i så fall jeg også riktig! ;)
Takk! Skal rette opp i feilen på oppgave 1 i løpet av kvelden, så legger jeg ut oppdatert versjon. Skal se nærmere på den andre også, men rimelig sikker på at jeg har tolket den riktig (har ikke oppgaven tilgjengelig akkurat nå)
tegee
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 19/05-2021 17:30

LektorNilsen skrev:
tegee skrev:
LektorNilsen skrev:Her er mitt løsningsforslag til eksamen 2P våren 2021.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det har sneket seg inn feil/mangler.
Oppgave 1 på Del 2, der du skal sjekke om Olavs modell er lik prognosen til Havforskningsinstituttet, har du skrevet S(20) når du skulle finne 2020, men det er år etter 2008 som blir S(12) og dermed er modellen til Olav helt annerledes enn prognosen?

På oppgave 5 på del 2, oppgave B der, så har vi gjort det samme og fått samme sum på renter. Men jeg så et annet løsningsforslag som hadde med renter på siste året, som gjorde at han fikk en sum på 61 000 kr eller rundt der. Er du sikker på at du har riktig sum på rentene? Jeg håper du har det, får da har i så fall jeg også riktig! ;)
Takk! Skal rette opp i feilen på oppgave 1 i løpet av kvelden, så legger jeg ut oppdatert versjon. Skal se nærmere på den andre også, men rimelig sikker på at jeg har tolket den riktig (har ikke oppgaven tilgjengelig akkurat nå)
Okei, Kristian Saug på forumet la ut et løsningsforslag der han ender opp med en annen sum på rentene. Jeg legger ved det dokumentet, så kan du sammenligne. :)
LF 2P Vt21 del2 (1).docx
(716.53 kiB) Lastet ned 135 ganger
2+2=4Quickmaths
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 21/05-2021 16:02

Heisann! Noen som vet hva som skal til for å bestå denne eksamen?
tegee
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 19/05-2021 17:30

2+2=4Quickmaths skrev:Heisann! Noen som vet hva som skal til for å bestå denne eksamen?
Jeg tror du må ha 12 poeng eller mer for karakter 2, men så er jo egentlig vurderingen en helhetlig vurdering av kompetansemålene også.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

tegee skrev:
LektorNilsen skrev:Her er mitt løsningsforslag til eksamen 2P våren 2021.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det har sneket seg inn feil/mangler.
Oppgave 1 på Del 2, der du skal sjekke om Olavs modell er lik prognosen til Havforskningsinstituttet, har du skrevet S(20) når du skulle finne 2020, men det er år etter 2008 som blir S(12) og dermed er modellen til Olav helt annerledes enn prognosen?

På oppgave 5 på del 2, oppgave B der, så har vi gjort det samme og fått samme sum på renter. Men jeg så et annet løsningsforslag som hadde med renter på siste året, som gjorde at han fikk en sum på 61 000 kr eller rundt der. Er du sikker på at du har riktig sum på rentene? Jeg håper du har det, får da har i så fall jeg også riktig! ;)
Oppgaveteksten sier «like etter», så skal ikke ha renter på siste innskuddet
mattehjelper
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 02/03-2021 16:32

LektorNilsen skrev:Her er mitt løsningsforslag til eksamen 2P våren 2021.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det har sneket seg inn feil/mangler.
det ser ut som at du regner en loddrett strek som en lang pinne. Etter min oppfatning så er det mange små pinner i denne figuren. Tenk fyrstikker og vattkuler, fyrstikkene blir vanligvis ikke lengre og lengre i slike byggeoppgaver. (er det bare meg som har bygd for mye med lego basic?)

jeg ser at det i en setning står at "figur 4 har 7 pinner", så det er nok du som har rett, her er det oppgava som er forvirrende (og avvikende fra hva de har pleid å være).

Kanskje har de ment å være snille, for det er jo lettere å telle lange pinner, men det avviker sterkt hva hva man pleier å gjøre i figurtall.

jeg har aldri før vært borti en oppgave det pinnene endrer lengde før. jeg håper de er snille med de som teller "småpinner" i steden. Antall småpinner i fig.n er n*n + (n+1)(n-1)
jos
Galois
Galois
Innlegg: 561
Registrert: 04/06-2019 12:01

Enig! Jeg trodde at det var trykkfeil i oppgaven. Her endrer jo faktisk elementene som skal kombineres, størrelse i løpet av oppgaven!
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Mønsteret bevares selv om lengden på pinnene endres. Samtidig er jeg enig i at det er vel så naturlig å tenke at det er snakk om små pinner. Det er nok også årsaken til presiseringen angående figur 4.
Uansett er målet med oppgaven å teste kompetanse innenfor modellering, og man viser jo kompetanse i begge tilfeller, så lenge man løser oppgaven korrekt ut fra forutsetningene man legger til grunn. Vil derfor anta at man kan få god uttelling selv om man tar utgangspunkt i at det er flere små pinner.
Svar