2 p eksamen løsning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

tegee
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 19/05-2021 17:30

LektorNilsen skrev:
tegee skrev:
LektorNilsen skrev:Her er mitt løsningsforslag til eksamen 2P våren 2021.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det har sneket seg inn feil/mangler.
Oppgave 1 på Del 2, der du skal sjekke om Olavs modell er lik prognosen til Havforskningsinstituttet, har du skrevet S(20) når du skulle finne 2020, men det er år etter 2008 som blir S(12) og dermed er modellen til Olav helt annerledes enn prognosen?

På oppgave 5 på del 2, oppgave B der, så har vi gjort det samme og fått samme sum på renter. Men jeg så et annet løsningsforslag som hadde med renter på siste året, som gjorde at han fikk en sum på 61 000 kr eller rundt der. Er du sikker på at du har riktig sum på rentene? Jeg håper du har det, får da har i så fall jeg også riktig! ;)
Oppgaveteksten sier «like etter», så skal ikke ha renter på siste innskuddet
Tenkte det samme selv, men trodde jeg hadde feil da det andre løsningsforslaget regnet med renter på siste innskudd. Takk for hjelpen!
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Her er revidert løsningsforslag, der feilen i oppgave 2c på del 2 er rettet opp.
(Har lastet opp ny versjon i det opprinnelige innlegget også)
Vedlegg
Løsningsforslag eksamen 2P våren 2021.pdf
(1.32 MiB) Lastet ned 6380 ganger
Svar