S1 eksamen våren 2021

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

jacpak72
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 20/05-2021 22:53

S1 er kjent for sine vanskelige oppgaver i sannsynlighet som selv R1-R2 elever ikke klarer å løse. Sannsynlighets oppgavene vi fikk denne gang var rett og slett barnemat, så jeg sliter med å si at det var en vanskelig eksamen. Grunnen til at noen oppfatter den som vanskelig eller litt rar er at den i bunn og grunn ikke er noe vanskelig men ser svært annerledes ut enn tidligere gitte eksamener. Selve oppsettet er moderne med oppgavene stammer fra settene vi ser fra 2009-2010 perioden. Dette ser vi f.eks i oppgave 2 i del 2 om eksponentielle funksjoner, dette er et lite kapittel på kun 2 sider i boka. Oppgave 6 i del 1 kan også virke litt rar. Jeg tror det er derfor noen mener den var litt vanskelig eller "tricky". Det ser ut som de prøver noe nytt her med mer variasjon i del 2. Jeg synes det er bare trist at de bruker dette mot privatister.
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Vedlagt er mitt løsningsforslag for S1, del 1.
Vedlegg
LF S1 Vt21 del 1.docx
(4.18 MiB) Lastet ned 216 ganger
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Her er mitt løsningsforslag til hele eksamen S1 våren 2021.

Det er fort gjort at det sniker seg inn noen feil/mangler når man prøver å få det ut kjapt, så kom gjerne med tilbakemeldinger om dere skulle finne noe slikt :)
Vedlegg
Løsningsforslag eksamen S1 våren 2021.pdf
(1.94 MiB) Lastet ned 9150 ganger
odahg
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 23/05-2021 15:49

Får man feil for følgefeil? I oppgave 5 a) så fant jeg at nullpunktene var +/- 2 og 0, og ikke +/- kvadratroten av 2.
Jeg har jo naturligvis brukt disse opplysningene i d) når jeg skulle tegne skisse av grafen. Får jeg da feil igjen for inkorrekte nullpunkter?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

odahg skrev:Får man feil for følgefeil? I oppgave 5 a) så fant jeg at nullpunktene var +/- 2 og 0, og ikke +/- kvadratroten av 2.
Jeg har jo naturligvis brukt disse opplysningene i d) når jeg skulle tegne skisse av grafen. Får jeg da feil igjen for inkorrekte nullpunkter?
Hei - nei, det trekkes ikke for følgefeil hvis skissen din er korrekt ift. opplysningene du har funnet. Med mindre feilen gjør de resterende oppgavene vesentlig enklere, og det kan jeg ikke si at det gjør her i særlig grad.
Svar