8b, del 1, vår 2019

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
trallalalaaa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 02/05-2021 18:31

Hei!

Jeg har et spørsmål angående opgave 8 b, del 1, vår 2019.

Jeg finner ingen plass i sinus R1 boken hvor det står nevnt at om en graf har et bunnpunkt, så betyr ikke det automatisk at f'' av denne x-verdien vil være større enn null.

Det står at en graf har et bunnpunkt i den deriverte = 0 og den dobbeltderiverte > 0

Igjen lurer jeg på hvor man kan lære dette?
Finnes det andre plasser enn bøkene som er skrevet for faget?

Jeg er redd det kommer flere slike oppgaver som ikke er del av bøkene.
Skulle gjerne ha lært meg alt dette før eksamen.
trallalalaaa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 02/05-2021 18:31

Jeg har ett spørsmål til om hvor man kan finne informasjon :oops:

I oppgave 3c, del 1, høst 2018 skal man avgjøre om en vinkel er spiss, rett eller stump.
Jeg har sett i løsningsforslaget at om skalarproduktet er negativt så er vinkelen stump.
Jeg ser jo at dette er logisk, men hadde aldri kommet på det i farten på en eksamen.
Jeg har sjekket R1 boken og det står ikke nevnt noe som helst om hvordan en vinkel er basert på skalarproduktet annet enn at den er 90 grader om produktet er 0 (så klart)

Er det andre bøker hvor slik informasjon står?
Er kanskje "matematikk R1" bøkene bedre enn Sinus bøkene?
Eller er dette bare noe man må lære ved å gå gjennom så mange oppgaver som mulig og håpe man da har fått "gått gjennom alt"?
Sky
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 25/01-2020 17:05

trallalalaaa skrev:Jeg har ett spørsmål til om hvor man kan finne informasjon :oops:

I oppgave 3c, del 1, høst 2018 skal man avgjøre om en vinkel er spiss, rett eller stump.
Jeg har sett i løsningsforslaget at om skalarproduktet er negativt så er vinkelen stump.
Jeg ser jo at dette er logisk, men hadde aldri kommet på det i farten på en eksamen.
Jeg har sjekket R1 boken og det står ikke nevnt noe som helst om hvordan en vinkel er basert på skalarproduktet annet enn at den er 90 grader om produktet er 0 (så klart)

Er det andre bøker hvor slik informasjon står?
Er kanskje "matematikk R1" bøkene bedre enn Sinus bøkene?
Eller er dette bare noe man må lære ved å gå gjennom så mange oppgaver som mulig og håpe man da har fått "gått gjennom alt"?

Jeg har alltid vært en av de som bare aksepterte det vil ble fortalt av lærerne/ bøker, og det bare satt etter man gjør flere eksamenssett osv. Derimot er det jo bare fint at du vil skjønne det og :D

Vet ikke om det hjelper, men vi brukte R1 sidene på ndla som en ressurs hvis du har kjempe lyst til å undersøke dette nærmere.
jos
Galois
Galois
Innlegg: 561
Registrert: 04/06-2019 12:01

Legg merke til at man i sensorveiledningen godtar svaret " <=> " så sant det argumenteres godt for det. Når det gjelder negative skalarprodukt og stumpe vinkler, følger jo dette direkte fra den matematiske identiteten $\vec a\cdot\vec b = |\vec a| * |\vec a| * cos (\alpha)$ hvor $ \alpha$ er vinkelen mellom vektorene, og det ville forundre meg om denne identiteten ikke står i Sinus 1.
trallalalaaa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 02/05-2021 18:31

Tusen hjertelig takk for svar begge to! :D

Jeg skal se mer på ndla sine sider!

Tusen takk!
Svar