Fysikk 1 - kap.8 Astrofysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
nsqiqwsiw
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 01/03-2021 07:17

Hei! Sitter fast på denne oppgaven (se vedlegget)
Screenshot 2021-04-21 05.33.05.png
Screenshot 2021-04-21 05.33.05.png (55.84 kiB) Vist 753 ganger
Oppgave 1a)
- skal jeg bruke U=P/A eller U=P/4(pi)r^2
- utifra opplysningene fra oppgaven vet jeg følgende;

r(tennisball)= 3,2 cm =0.032 m
r(basketball)= 12 cm = 0.12 m

Begge har lik temperatur

P= vet vi ikke
U= vet vi ikke - om jeg hadde visst U hadde jeg klart å omformulere formelen sik at P står alene også kunnet regnet ut utstrålt effekt.


Oppgave 1b)
- Skal jeg ta i bruk samme formel som forrige oppgave og hvor finner jeg P?
- hva mener de med "se bort fra reflektert stråling"?

Oppgave 1c)
- Bølgelengden for energimaksimum i termisk stråling er om vendt proporsjonalt med temperaturen i gjenstanden som stråler,
bølgelengde (topp)T=a
der konstanten a er verdien a=2,90*10-^3 Km, og temperaturen er absolutt temperatur

Fordi det er stråling fra overflaten på stjernen som blir registrert, er det også overflatetemperaturen vi finner ved å bruke Wiens forskyvningslov.

Hadde vært fantastisk om jeg kunne fått svar fort da jeg snart har prøve i dette :)
Mattebruker
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 458
Registrert: 26/02-2021 21:28

Stephan-Boltzmann's strålingslov:

U ( utstrålt energi per tid og per flate ) = [tex]\sigma[/tex][tex]\cdot[/tex] T[tex]^{4}[/tex]

[tex]\sigma :[/tex] Stephan-Boltzmann-konstanten

[ [tex]\sigma[/tex] ] = Watt(J/s)/m[tex]^{2}[/tex][tex]\cdot[/tex]K[tex]^{4}[/tex]



Utstrålt effekt P = U[tex]\cdot[/tex] A

der

A: overflata til strålingskjelda ( som regel eit kuleforma objekt )
Svar