Vekt av vanntank

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
DagLing
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 04/04-2021 13:20

Først av alt, jeg er dårlig i matematikk, har ikke en jobb som krever særlig kunnskap om det :)

Jeg har en forretnings ide, å utvikle en vanntank som har en veggtykkelse på 5mm, og har en nøyaktig lengde på 1805mm og en bredde på 1530mm.
Jeg ønsker at selve volumet av vann skal veie 200kg. Da lurer jeg på hvor høy denne vanntanken vil bli? 5cm? 10cm?

Noen som vet, og som kan sette opp en formel og forklare utregningen for en som ikke behersker matematikk?

På forhånd takk for all hjelp :P
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

DagLing skrev:Først av alt, jeg er dårlig i matematikk, har ikke en jobb som krever særlig kunnskap om det :)

Jeg har en forretnings ide, å utvikle en vanntank som har en veggtykkelse på 5mm, og har en nøyaktig lengde på 1805mm og en bredde på 1530mm.
Jeg ønsker at selve volumet av vann skal veie 200kg. Da lurer jeg på hvor høy denne vanntanken vil bli? 5cm? 10cm?

Noen som vet, og som kan sette opp en formel og forklare utregningen for en som ikke behersker matematikk?

På forhånd takk for all hjelp :P
antar tetthet (d) vann lik
[tex]d=1000 kg/m^3=m/V[/tex]
m = 200 kg
V= volum i [tex]m^3[/tex]

[tex]V=0,2 m^3=L*B*H[/tex]
L:lengde
B:bredde
H:høyde

[tex]V=0,2=1,805*1,53*h[/tex]
[tex]h=7,24\,(cm)[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
jos
Galois
Galois
Innlegg: 561
Registrert: 04/06-2019 12:01

Siden veggtykkelsen er oppgitt (5mm), er det vel rimelig å oppfatte de angitte målene for bredde og høyde som ytre mål? I såfall blir den indre bredden 1.52 m og den indre lengden 1.795 m. Høyden som beregnes, blir da den indre høyden.
Svar