Hvilken effekt har snorens masse på kreftene og akselerasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Tfahuz
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 22/03-2021 22:24

Hei

Jeg har en oppgave som jeg ikke helt forstår.
Oppgaven handler om en slede på en luftputebane som dras av et hengende lodd.
Snorkraften på loddet og sleden er like stor. Akselerasjonen til loddet ( nedover) og sleden (mot høyre ) er også like stor.
G-S = ma

Dette når vi ser bort fra snorens masse.
Men hva hvis vi tenker oss at snorens masse spiller inn? Hvilke endring ville det gjøre hos de forskjellige kreftene og akselerasjonen, og hvorfor?

Takk på forhånd:)
geheffe
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 24/05-2019 15:11
Sted: NTNU

Tfahuz skrev:Hei

Jeg har en oppgave som jeg ikke helt forstår.
Oppgaven handler om en slede på en luftputebane som dras av et hengende lodd.
Snorkraften på loddet og sleden er like stor. Akselerasjonen til loddet ( nedover) og sleden (mot høyre ) er også like stor.
G-S = ma

Dette når vi ser bort fra snorens masse.
Men hva hvis vi tenker oss at snorens masse spiller inn? Hvilke endring ville det gjøre hos de forskjellige kreftene og akselerasjonen, og hvorfor?

Takk på forhånd:)
Hei, veldig godt spørsmål! Grunnen til at vi ser vekk fra snorens masse er at det gjør problemet mye enklere, og er en god tilnærming når snoren sin masse en mye mindre enn loddet og sleden. Hvis vi regner med snorens masse får vi inn flere effekter:

1) Snorens masse bidrar (litt) til den totale massen og dermed til tregheten til systemet, altså det blir vanskeligere å akselerere kjelkjen med snor og lodd (uavhengig av krefter). Dette vil være ganske greit å forholde seg til så lenge vi antar at snoren er utstrekt hele tiden fordi vi kan bare plusse snorens masse på den totale massen.

2) Gravitasjonskrefter vil påvirke (molekylene i) snoren. Jo lenger loddet har faller , jo mer av snoren henger utenfor, og jo mer vil trekkes ned av tyngdekraften uten å bli dyttet opp av underlaget/banen. Det vil si at vi får en ytre kraft som er tidsavhengig, og vi har ikke lenger konstant (men økende) akselerasjon.
[tex]\pi \approx e \approx 2[/tex]
Svar