Sannsynlighetsregning: Snitt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Dtn
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 05/03-2006 15:02

Når jeg feks skal tegne venndiagram. Hvordan vet jeg hva som skal være i midten, til felles der?
Skjønte ikke helt eksemplet på siden om venndiagram.
" I en klasse er det 30 elever, 13 driver med kaniner på fritiden. 11 driver med bier. 15 elever gjør ingen av delene."
Og så er det tegnet med 9 i midten.
Hvorfor feks ikke 6, og 7 til venstre, og 5 til høyre?

En oppgave er slik:
Elever som velger matte, engelsk og ingen av delene er slik:
Matte: 60%
Engelsk: 30%
Verken matte eller engelsk: 20%

Hva er sannsynligheten for at en velger matte, men ikke engelsk?
Og da har lærern min tegnet en venndiagram slik:
Matte: 50 snitt: 10 og engelsk: 30 mens U:20

P(M snitt av ikke E) = 50%
han har ikke skrevet hvordan man kommer til 50%, men man kan se det utifra venndiagrammet. Så derfor lurer jeg på hvordan jeg kan vite hva som skal være i midten? Som de har til felles?

P(M snitt E) = 10%. Noe man igjen kan se utifra venndiagrammet, men siden det står på eksemplet her på siden at et venndiagram kan se slik ut,(http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=420) så kan vel svaret være noe annet også? Ikke 10%, men feks 20%?
Gjest

Dtn skrev:Når jeg feks skal tegne venndiagram. Hvordan vet jeg hva som skal være i midten, til felles der?
Skjønte ikke helt eksemplet på siden om venndiagram.
" I en klasse er det 30 elever, 13 driver med kaniner på fritiden. 11 driver med bier. 15 elever gjør ingen av delene."
Og så er det tegnet med 9 i midten.
Hvorfor feks ikke 6, og 7 til venstre, og 5 til høyre?
Du får oppgitt at det til sammen er 15 stk som holder på med kaniner, bier eller begge deler. Det vil si at unionen mellom bier og kaniner er 15.
KuB=15 stk
KuB=K+B-KsnittB=>KsnittB=K+B-KuB=13+11-15=9.
Dtn
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 05/03-2006 15:02

Tusen takk, jeg skjønte hvordan jeg fant ut hva som skulle være i midten (snittet) nå=)

Men jeg skjønner fortsatt ikke hva læreren min har surret med, for jeg prøvde akkurat samme framgangsmåten (addisjonsetningen), men det funket ikke:S
Kan noen hjelpe meg med å forklare hvorfor han har snittet på 10%?
Gjest

Dtn skrev:Tusen takk, jeg skjønte hvordan jeg fant ut hva som skulle være i midten (snittet) nå=)

Men jeg skjønner fortsatt ikke hva læreren min har surret med, for jeg prøvde akkurat samme framgangsmåten (addisjonsetningen), men det funket ikke:S
Kan noen hjelpe meg med å forklare hvorfor han har snittet på 10%?
Det blir akkurat på samme måten som tidligere.
Du får oppgitt at unionen mellom matte og engelsk er 90% (60+30)
P(MuE)=P(M)+P(E)-P(MsnittE)=>P(MsnittE)=P(M)+P(E)-P(MuE)=60%+30%-80%=10%
Gjest

Det med at venn-diagrammet kan se slik ut, som du nevner, er bare at det ikke er noe fasit på hvordan utseende av et venn-diagram.

Det du skal tenke på når du lager venn-diagram er om hendelsene inntreffer samtidig, hvis det er tilfelle så må sirklene overlappe hverandre.
Dtn
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 05/03-2006 15:02

Ah, ok :D
Vil takke igjen for svar, begge to faktisk. Hjulpet meg kjempe masse når jeg ikke forstår på egen hånd og heller ikke har noen som kan hjelpe meg.
:roll:
Svar