Matte 1P og 2P - kan jeg lære meg selv uten undervisning?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
wear
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 26/01-2021 12:31

Hei! :)

Jeg mangler matte for studiekompetanse. Ligger litt dypt inne at jeg ikke har dette enda, men tenkte å melde meg opp til eksamen i vår.

Jeg vil si at jeg egentlig ikke er så ubrukelig i faget, jeg strøk pga fravær i timene.

Spørsmål:
Kan man lære seg pensum selv ved hjelp av bøkene? Og hvilke bøker er å anbefale?
Jeg har forstått det slik at det er to forskjellige pensum, gammelt og nytt, hvor de "gamle" P-fagene kan tas i år. Er det forskjellige bøker for det gamle og nye pensumet? Jeg tenker å ta gamle.
Hvilke fagkoder er gamle 1P og 2P for eksamen?

Jeg tenker å sitte og øve én time hver dag.

Håper på svar :) Gjerne si i fra hvis noen er i samme situasjon.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Det er mulig, men krever selvfølgelig mye arbeid - og kurs er nok å anbefale (men er jo også et spørsmål om økonomi).
Jeg har ikke full oversikt over de ulike læreverkene, men har selv vært rimelig fornøyd med Aschehoug sine (selv om disse kanskje har litt få "treningsoppgaver" på lavt/middels nivå).
Sinus-bøkene til cappelendamm er også greie.
Hvis du har hatt fagene før, ville jeg så tidlig som mulig startet å arbeide med eksamensoppgaver for å få oversikt over eget nivå - og ikke minst for å bli godt kjent med eksamen.
Er alltid noen oppgavetyper som kommer igjen år etter år, som det er fint å ha jobbet med på forhånd. Det ligger ute en hel del eksamener og løsningsforslag til disse her på matemaikk.net.

Fagkodene er:
MAT1011 (1P skriftlig)
MAT1015 (2P skriftlig)

Lykke til!
selmis

Jeg tok opp matte ifjor, øvde kun på egenhånd og det var vel åtte år siden jeg gikk på vgs så måtte lære meg så og si alt på nytt. Brukte youtube, øvde sinnsykt mye på gamle eksamener og brukte mattevideo.no (koster en veldig liten sum) - men jeg synes den var bra.

Fikk toppkarakter :-) Tror jeg hadde øvd litt mer enn en time da, men det er individuelt. Og på del 2 på eksamen kan du jo ha med deg alle hjelpemidler, så her hadde jeg skrevet ut litt gamle eksamener med løsning. Lykke til!
wear
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 26/01-2021 12:31

selmis skrev: 28/01-2021 22:12 Jeg tok opp matte ifjor, øvde kun på egenhånd og det var vel åtte år siden jeg gikk på vgs så måtte lære meg så og si alt på nytt. Brukte youtube, øvde sinnsykt mye på gamle eksamener og brukte mattevideo.no (koster en veldig liten sum) - men jeg synes den var bra.

Fikk toppkarakter :-) Tror jeg hadde øvd litt mer enn en time da, men det er individuelt. Og på del 2 på eksamen kan du jo ha med deg alle hjelpemidler, så her hadde jeg skrevet ut litt gamle eksamener med løsning. Lykke til!
Sent svar fra meg - logget meg endelig inn etter å ha meldt meg opp til eksamen nå i høst :D

Gratulerer!!! Rått!
Brukte du ingen mattebøker? Mattevideo.no virker veldig lovende -
wear
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 26/01-2021 12:31

LektorNilsen skrev: 26/01-2021 16:37 Det er mulig, men krever selvfølgelig mye arbeid - og kurs er nok å anbefale (men er jo også et spørsmål om økonomi).
Jeg har ikke full oversikt over de ulike læreverkene, men har selv vært rimelig fornøyd med Aschehoug sine (selv om disse kanskje har litt få "treningsoppgaver" på lavt/middels nivå).
Sinus-bøkene til cappelendamm er også greie.
Hvis du har hatt fagene før, ville jeg så tidlig som mulig startet å arbeide med eksamensoppgaver for å få oversikt over eget nivå - og ikke minst for å bli godt kjent med eksamen.
Er alltid noen oppgavetyper som kommer igjen år etter år, som det er fint å ha jobbet med på forhånd. Det ligger ute en hel del eksamener og løsningsforslag til disse her på matemaikk.net.

Fagkodene er:
MAT1011 (1P skriftlig)
MAT1015 (2P skriftlig)

Lykke til!
Tusen takk for råd og svar! Setter meget pris på det :D
bjorntorelodding
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 07/10-2021 11:01

Hei!
Beklager å grave opp denne gamle tråden men jeg skal ta eksamen i begge fagene (1P og 2P) nå til høsten 2021 og trenger derfor litt tips osv. Er ganske trygg på algebra og ligninger og jeg tar også R1 og synes jeg henger ganske greit med der, men gruer meg litt til Excel og Geogebra hvis man må bruke det på eksamen og tekstbehandlingen på eksamen. Jeg har også grafisk kalkulator TI84plus. Jeg har mye erfaring med excel fra jeg jobbet i administrasjonen i et stort selskap, men må lære meg regresjon (har gjort dette for kjempelenge siden så husker ikke hvordan det ble gjort). Trenger man lisens for å bruke Excel? Jeg mener de sa noe om at som student så fikk man gratis office lisens. Det var også snakk om at man måtte lære seg noe programmering på 1P eller 2P? Hva slags programmeringsspråk er det snakk om og hvilket nivå? Regner med at det er det grunnleggende?
Digger matte og lærer det ganske greit, men trenger å øve endel
1P eksamen 16.11.2021 som privatist
2P eksamen 24.11.2021 som privatist
R1 og Kjemi1 høst 2021 via voksenopplæring, samt R2, Fysikk1 og kjemi1 2022 via voksenopplæring
Svar