Eksamen 2P-Y vår 2021

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Mattegjesten

Hei!
Igår kjøpte jeg mattekurs for 2P-Y på nett(Sonans), OG meldte meg opp til eksamen i vår :shock: Litt impulsivt kan en si.

Jeg har ikke hatt matematikk siden første året på videregående, og fikk da 3 på skriftlig eksamen. Dette er 8 år siden...
Jeg trenger 3 eller mer nå også, men nøyer meg med en 3-er.
Jeg er motivert til å få dette til, men begynner og tvile litt på meg selv når jeg ser tidligere eksamensoppgaver på dette. Jeg skjønner ikke en dritt.
Det blir kanskje bedre når jeg får tilgang til kurset og internettlærer, men er det noen av dere som har tips eller triks for å forstå dette best mulig? Noen som har vært igjennom det samme kanskje?

Planlegger og avlyse mitt sosiale liv og jobbe hver kveld fram til eksamen. Har 100% jobb og to barn under alderen av 5 år :D
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg er motivert til å få dette til, men begynner og tvile litt på meg selv når jeg ser tidligere eksamensoppgaver på dette. Jeg skjønner ikke en dritt.
Hvis det er 8 år siden sist du tok matte, så er det naturlig at eksamensoppgavene ikke gir mening (enda!).
Det blir kanskje bedre når jeg får tilgang til kurset og internettlærer, men er det noen av dere som har tips eller triks for å forstå dette best mulig? Noen som har vært igjennom det samme kanskje?
Pass på at du får kontroll på det helt grunnleggende: brøkregning, bokstavregning, parenteser, og ganging med fortegn ("minus ganger minus blir pluss"). Til å begynne med kan dette være tungt og forvirrende, men jo mer du trener, desto mer automatisk blir det. Til slutt gjør du det uten å måtte tenke.

Jobb jevnt og trutt. Litt hver dag. Gjør så mange oppgaver du kan. Start med de enkle, så vanskeligere og vanskeligere. Øv også på eksamensoppgaver.

Matte er litt som fremmedspråk. Det er mange nye ord og begreper man må "oversette til norsk" for å skjønne dem. F.eks. median, standardform, klassebredde, osv. Da er det viktig at man bruker tid på å sette seg inn i hva hvert matte-ord betyr.
Svar