Matematikk R1, Geometri?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Låst
LouieBrown
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 17/12-2020 06:10

Hei! PÅ torsdag skal jeg ha matematikk R1 eksamen, men sliter noe med spesielt geometrien. Jeg trenger hjelp til denne oppgaven:

En sirkel har sentrum i O. Punktene A,B,C og E ligger på sirkelen. AC er diameter i sirkelen, og på forlengelsen av linja gjennom A og C ligger punktet D. Linja DE tangerer sirkelen i E.
Dessuten er <AOB= 36 grader, CD= 6 og DE= 6x kvadratrota av 3

a) finn vinklene i trekant OBC
b) Finn diameteren i sirkelen
c) Finn <D

Har funnet ut at
a) Vinklene i trekant OBC er: <O=144 grader, <B=<C=18 grader
b) Diameteren er lik 12.

MEN hvordan finner jeg vinkel D? Denne oppgaven står under "UTEN HJELPEMIDLER", så skal ikke være umulig å løse uten kalkulator. Setter STOOR pris på hjelp!
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

LouieBrown skrev:Hei! PÅ torsdag skal jeg ha matematikk R1 eksamen, men sliter noe med spesielt geometrien. Jeg trenger hjelp til denne oppgaven:

En sirkel har sentrum i O. Punktene A,B,C og E ligger på sirkelen. AC er diameter i sirkelen, og på forlengelsen av linja gjennom A og C ligger punktet D. Linja DE tangerer sirkelen i E.
Dessuten er <AOB= 36 grader, CD= 6 og DE= 6x kvadratrota av 3

a) finn vinklene i trekant OBC
b) Finn diameteren i sirkelen
c) Finn <D

Har funnet ut at
a) Vinklene i trekant OBC er: <O=144 grader, <B=<C=18 grader
b) Diameteren er lik 12.

MEN hvordan finner jeg vinkel D? Denne oppgaven står under "UTEN HJELPEMIDLER", så skal ikke være umulig å løse uten kalkulator. Setter STOOR pris på hjelp!

Bot
Låst