På høsten 2019 eksamen i S1, er det stiplete linjer som viser det avgrensede området. Og, i GeoGebra når man bruker stiplete linjer er det fordi ulikheten er strengt større eller strengt mindre. Så, hvorfor skriver de i løsningen: [tex]3x + 2y \leq 70[/tex] og ikke [tex]3x + 2y < 70[/tex]?
Jeg skjønner av oppgaveteksten at mindre eller lik 70 er riktig, men har de isåfall skrevet feil i GeoGebra når de lagde eksamen? Kanskje de skrev strengt mindre.
S1, feil i LF H19 oppgave 9 a) del 1?
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Descartes
Hvis man ser ekstra nøye etter, kan man se at de delene av linjene som avgrenser det fargede området er heltrukne (altså ikke stiplete).Laplace skrev:På høsten 2019 eksamen i S1, er det stiplete linjer som viser det avgrensede området. Og, i GeoGebra når man bruker stiplete linjer er det fordi ulikheten er strengt større eller strengt mindre. Så, hvorfor skriver de i løsningen: [tex]3x + 2y \leq 70[/tex] og ikke [tex]3x + 2y < 70[/tex]?
Jeg skjønner av oppgaveteksten at mindre eller lik 70 er riktig, men har de isåfall skrevet feil i GeoGebra når de lagde eksamen? Kanskje de skrev strengt mindre.
Hvorfor man har valgt å gjøre det slik, vet jeg ikke, men mistenker at man har tenkt at det ser mer "ryddig" ut - uten å tenke over at det kan virke forvirrende.