Hei,
Jeg trenger hjelp til følgende problem:
En sirkel, S, har senter (0,0) og radius 351.
Punkt A har koordinatene (-772,520).
En annen sirkel, C, har koordinatene (g,h) og radius 371, hvor g og h er variabler.
Linje k går fra puktet A og tangerer sirkel C.
Linje j tangerer både sirkel S og C.
Linje j og k er speilet for hverandre gjennom den vertikale linjen x = g (senter av sirkel C).
* Med andre ord: Linje j og k har samme vinkel (y-aksen/vertikale aksen)
(Her finnes det flere tangenter jeg mener de som ligger på "utsiden" av sirklene. Bilde fra Geogebra er lagt ved: Slideren, a, skal egetlig ikke være en ubestemt variabel, men bestemmes ved at linjene har like store vinkler, men fikk ikke til å legge inn denne egenskapen i geogebra).
Spørsmålet er: Finn vinkelen av tangentene som funksjon av h (y-koordinatet til sirkel C).
To Sirkler og tengentlinje gjennom punkt
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
- Vedlegg
-
- Avstandsbilde med nedre del av algebra felt
- To sirkler gjennom punkt 2.jpg (152.51 kiB) Vist 1361 ganger
-
- Nærbilde med øvre del av algebra felt
- To sirkler gjennom punkt.jpg (262.27 kiB) Vist 1361 ganger
Sist redigert av nordvika den 29/10-2020 21:23, redigert 1 gang totalt.
På figuren synes punktet F både å være tangeringspunktet for linjen J og sirkel S og det punktet hvor sirkel S krysser x-aksen for en positiv x-verdi. Men gitt konstruksjonen kan ikke dette være samme punkt, da tangenten som treffer der sirkelen krysser x-aksen, må stå loddrett på x-aksen og følgelig være parallell med linjen x = g. Men linjen j skal jo danne en vinkel med linjen x = g som er større enn 0.
Hei, josi
"På figuren synes punktet F både å være tangeringspunktet for linjen J og sirkel S og det punktet hvor sirkel S krysser x-aksen for en positiv x-verdi".
Ja, tilsynelatende ser det sånn ut. I figuren er punkt F skjæringspunktet for linjen J og x-aksen (se bilde), men ikke punktet hvor sirkel S krysser x-aksen for en positiv x-verdi.
"Men linjen j skal jo danne en vinkel med linjen x = g som er større enn 0."
Det er dette som er oppgaven; å finne vinkel som funksjon av avstanden fra sirkel C og x-aksen.
I Figuren her har jeg endret slider a til å være -269, da ser du at normalen fra punktet G i figuren ikke går gjennom senter av sirkel C.
Jeg vil at a skal løses uten å være en "variabel" slik jeg har gjort det her..
Har du noen tips til hvordan jeg kan løse denne oppgaven?
"På figuren synes punktet F både å være tangeringspunktet for linjen J og sirkel S og det punktet hvor sirkel S krysser x-aksen for en positiv x-verdi".
Ja, tilsynelatende ser det sånn ut. I figuren er punkt F skjæringspunktet for linjen J og x-aksen (se bilde), men ikke punktet hvor sirkel S krysser x-aksen for en positiv x-verdi.
"Men linjen j skal jo danne en vinkel med linjen x = g som er større enn 0."
Det er dette som er oppgaven; å finne vinkel som funksjon av avstanden fra sirkel C og x-aksen.
I Figuren her har jeg endret slider a til å være -269, da ser du at normalen fra punktet G i figuren ikke går gjennom senter av sirkel C.
Jeg vil at a skal løses uten å være en "variabel" slik jeg har gjort det her..
Har du noen tips til hvordan jeg kan løse denne oppgaven?
- Vedlegg
-
- To sirkler gjennom punkt 4.jpg (205.8 kiB) Vist 1295 ganger
-
- To sirkler gjennom punkt 3.jpg (164.95 kiB) Vist 1295 ganger