Stigningstallet til en linje

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
essie

Hvordan finner man stigningstallet til en linje når man vet parameterfremstillingen? Jeg har prøvd å vri hodet, men er helt blank på denne. Noen hint?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvis linja er parameterfremstilt, så har du $x$ og $y$ som funksjoner av en parameter $t$ (eller hva enn variablene er kalt i din).

Derfra har vi at $\frac{\mathrm dy}{\mathrm dx}=\frac{\frac{\mathrm dy}{\mathrm dt}}{\frac{\mathrm dx}{\mathrm dt}}$. Med andre ord deriverer du $x$ og $y$ med hensyn på $t$, og deler dem.
Bilde
essie

Denne skjønte jeg ingenting av, men jeg prøvde og det stemte. Parameterfremstillingen var x=1-t og y=3-2t. Derivert blir altså dette -2. Betyr det generelt at i tilfeller hvor man har en slik parameterfremstilling kan man bare derivere for å finne stigningstallet? Hva er teorien bak? Det står ingenting om dette i læreboken (sinus) så vidt jeg ser.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Stigningstallet til ei linje er alltid $\frac{\text{endring i y-retning}}{\text{endring i x-retning}}$, ofte kjent som $\frac{\Delta y}{\Delta x}$. Det er det samme prinsippet som brukes her, men vi må hente ut de individuelle $\Delta$-ene fra parameterfremstillinga av $x$ og $y$.
Bilde
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

En alternativ måte å tenke på så lenge vi har en rett linje:

"Parameterfremstillingen var $x=1-t$ og $y=3-2t$"

Dette betyr at dersom du øker $t$ med én, så vil $x$ synke med $1$ og $y$ synke med $-2$. Det betyr at vi kan sette $\Delta x = -1$ og $\Delta y = -2$ (om dette er vanskelig å se er et lurt tips å tegne en hjelpefigur for linja!). Vi får derfor

$stigningstall = \frac{\Delta y}{\Delta x} = \frac{-2}{-1} = 2$

Hva får du da om parameterfremstillingen var f.eks. $x=3 + 4t$ og $y=2-8t$ ?
Svar