1T - bokstavuttrykk og parenteser
Lagt inn: 13/10-2020 22:16
Hei!
Har støtt på et problem under oppgaveløsing, og jeg sliter fælt med å forstå «regelen» som gir svaret. Selv om oppgaven ligger under bokstavuttrykk er jeg ikke sikker på om det er akkurat det jeg sliter med, men heller kanskje regnerekkefølge eller noe enda enklere. Uansett, her er oppgaven:
(2a-3)(4a-5)
Regnestykket mitt så slik ut: 2a•4a - 2a•5 - 3•4a ~ 3•5
8a^2-10a ~ 12a ~ 15
8a^2~2a~15
Etter å ha konferert med fasiten må jeg innse at her skorter kunnskapen litt. Etter å ha regnet frem og tilbake på dette har jeg fått til flere ulike svar, og jeg klarer også å regne meg frem til riktig svar. Problemet er at jeg likevel ikke forstår hvorfor det blir som det blir. Altså sliter jeg nok egentlig mest med å forstå når jeg skal tenke minus pluss minus etc, kontra ikke om det gir mening. Hadde satt stor pris på om noen kunne gått gjennom dette stykket steg for steg, slik at jeg forhåpentligvis skjønner hvordan jeg skal gå frem.
Har støtt på et problem under oppgaveløsing, og jeg sliter fælt med å forstå «regelen» som gir svaret. Selv om oppgaven ligger under bokstavuttrykk er jeg ikke sikker på om det er akkurat det jeg sliter med, men heller kanskje regnerekkefølge eller noe enda enklere. Uansett, her er oppgaven:
(2a-3)(4a-5)
Regnestykket mitt så slik ut: 2a•4a - 2a•5 - 3•4a ~ 3•5
8a^2-10a ~ 12a ~ 15
8a^2~2a~15
Etter å ha konferert med fasiten må jeg innse at her skorter kunnskapen litt. Etter å ha regnet frem og tilbake på dette har jeg fått til flere ulike svar, og jeg klarer også å regne meg frem til riktig svar. Problemet er at jeg likevel ikke forstår hvorfor det blir som det blir. Altså sliter jeg nok egentlig mest med å forstå når jeg skal tenke minus pluss minus etc, kontra ikke om det gir mening. Hadde satt stor pris på om noen kunne gått gjennom dette stykket steg for steg, slik at jeg forhåpentligvis skjønner hvordan jeg skal gå frem.