Fortsette med R1?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ravnen
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 02/10-2020 19:44

Hei
Har ikke skrevet noe på dette forumet før, men håper dette er riktig sted å poste dette:)

Jeg går VG2, og ett av mine programfag er R1. Fikk 5 i 1T, og var egentlig ganske usikker på om jeg skulle gå videre med S eller R - matte. Valgte, som nevnt R1, og var egentlig ganske fornøyd med dette. For to uker siden hadde vi prøve i kap 1 - Algebra. Jeg hadde gjort alle oppgavene i boka, samt eksamensoppgaver uten store problemer, og følte egentlig at jeg mestret pensum. Opplevde prøva som ganske vanskelig, da alle oppgavene var ganske mye vanskeligere enn oppgavene i boka. Likevel fikk jeg gjort alle oppgavene, og opplevde det egentlig som at det gikk ganske greit. Endte opp med karakteren 3+, en karakter jeg på ingen måte er fornøyd med.

Målet mitt var 5 i R1, men er nå litt usikker på om jeg greier det. Tenker litt på å bytte til S1.
Hva er deres erfaringer? Tror dere jeg greier 5ern, og hvis ja, hva skal til? Bør jeg bytte til S1, og hvordan er S2 i forhold til R1?

Setter stor pris på alle meninger, tanker og erfaringer! :D
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du har massevis av tid til å ikke bare forbedre kunnskapen, men å forbedre læreteknikken din. Det er kjempebra at du har evnen til å bruke mye tid på å løse massevis av oppgaver. Men som du nevner så er prøveoppgaver og eksamensoppgaver som regel av en litt høyere kaliber. En ting du burde fokusere på er å ikke bare løse mange oppgaver, men å bruke litt tid på å finne vanskeligere oppgaver. Bokoppgavene er som regel bare for å sette deg i gang, og det er fort gjort å konkludere at man har mestret kapitlet selv om man har litt hull i kunnskapen fremdeles.

Finn tidligere gitte kapittelprøver og eksamensoppgaver. Da får du testet kunnskapen på oppgaver av samme kaliber som du kan forvente å testes på, og det gjør det lettere å finne ut hvor hullene ligger slik at du kan tette dem i god tid før du testes på det.
Bilde
Svar