Matematikk R1 - Sannsynlighetsregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
HanneCB
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 17/02-2020 14:40

Hei!

Sliter litt med følgende oppgave: En tilfeldig familie har to barn, og én hendelse er definert som C: Minst ett av barna er en gutt. Fasiten oppgir at man skal legge sammen sannsynlighetene P(Jente og så gutt eller gutt og så jente eller to gutter). Hvorfor er ikke muligheten "to jenter" med i dette regnestykket?
josi

"Minst ett av barna er en gutt" betyr at ett eller to barn er gutt. Det eneste alternativet som utelukkes er at ingen av barna er gutt. Derfor utelukkes "to jenter" i regnestykket.
HanneCB
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 17/02-2020 14:40

Tusen takk for svar! Jeg skjønner hva du mener, men jeg skjønner samtidig ikke helt hvorfor ikke alle mulige utfall må være med i beregningen. Hvorfor blir ikke svaret feil når man ikke regner med muligheten for at det ikke er noen barn som er gutter?
josi

Jeg går ut fra at spørsmålet i oppgaven er: Hva er sannsynligheten for at minst en av de to barna er gutt?
Sannsynlighet er antall gunstige hendeleser delt på antall mulige. I denne oppgaven er antall mulige hendelser:
GJ,JG,GG,JJ. Antall gunstige er GJ,JG,GG. Sannsynlighet for minst én gutt: $\frac{3}{4}$
Svar