Tilnærmingsverdier for sin, cos og tan

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
jjberg
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 30/10-2019 18:27

Arbeider meg gjennom Sinus 1T og lurer litt på hvordan jeg skal løse følgende oppgave:

Finn tilnærmingsverdier for sin 60 grader, cos 60 grader og tan 60 grader ved å tegne en rettvinklet trekant.

Det som får meg til å lure er at denne oppgaven finnes under seksjonen "Uten hjelpemidler", og i forordet står det at disse skal løses uten noen digitale hjelpemidler. Så det inkluderer vel også kalkulatoren? Jeg ser jo også at hvis man hadde brukt kalkulatoren hadde det vært lett å finne svaret, nemlig at

sin 60 = 0,866025403 (tilnærmingsverdi 0,9)
tan 60 = 1,732050808 (tilnærmingsverdi 1,7)
cos 60 = 0,5

Men uten kalkulator står jeg jo kun igjen med formlene, der jeg har to ukjente.

sin 60 = motliggende katet / hypotenus
tan 60 = motliggende katet / hosliggende katet
cos 60 = hosliggende katet / hypotenus

Klarer ikke helt å se hvordan jeg skal komme frem til svaret slik. Og hvordan kan det nytte å tegne en rettvinklet trekant i denne oppgaven, når man ikke kan bruke hjelpemidler som Geogebra eller kalkulatoren?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Tegn en rettvinklet trekant med katet-lengde 1.

Hvor lang er hypotenusen da? Klarer du å tilnærme denne verdien?

Nå skal du kunne bruke formlene for å finne greie tilnærminger for sinus, cosinus, og tangens?
Bilde
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

De mener nok her at du skal tegne en 30-60-90-graders trekant, enten ved bruk av gradskive eller passer, og så måle lengdene ved bruk av linjal. Da kan man regne ut brøkene for hånd, for å finne tilnærmede verdier.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ops, la ikke merke til at 60 grader var i fokus.
Bilde
jjberg
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 30/10-2019 18:27

Mange takk for svar begge to. Litt flaut å innrømme, men i læreboken frem til nå har jeg kun jobbet med eksempler der man jobber med Geogebra eller regner seg frem til svaret ved hjelp av formlene. Derfor falt det meg ikke inn der og da at jeg skulle tegne med passer, vinkelmåler og linjal :oops: Men nå er alt kjøpt inn og jeg løste oppgaven greit :D
Svar