Valg av lærebok til S1 og S2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Anders94
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 02/08-2020 16:48

Hei,

Etter noen år i arbeidslivet skal jeg ta opp fag for å komme inn på medisinstudiet. Jeg skal ta S1 dette semesteret og S2 neste semester. Er utdannet økonom og hadde mye matematikk på studiet, så jeg kjenner igjen mye når jeg ser på tidligere eksamensoppgaver i spesielt S2. Må likevel gjøre en solid innsats slik at jeg får karakterene jeg trenger. I disse to fagene har jeg valgt og ikke ha undervisning, vil derfor være sikker på at jeg velger den beste læreboken.

Bør jeg gå for Sinus S1 eller Matematikk S1 Aschehoug?

Vennlig hilsen,
Anders94
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hei, matematikklærer her - har ingen erfaring med Sinus, men synes Aschehoug virker gode til selvstudium både mtp. på hvordan stoffet fremstilles og oppgaver som er gitt (eksamensrelevant inndeling i Del 1/Del 2 f.eks., og gjennomgående veiledning og eksempler på bruk av GeoGebra). Langt å foretrekke fremfor Sigma, ihvertfall.

Ellers er jo noe av det aller viktigste for å gjøre det godt på eksamen å jobbe mye med tidligere eksamensoppgaver, slik at du sikrer at du faktisk jobber med det som er mest relevant.
Anders94
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 02/08-2020 16:48

Mange takk for svar Svein. Brettboka ga meg 14 dager gratis tilgang til Ascheoug og den virker veldig god. Tror jeg går for den.
Terje02
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 09/10-2019 17:30

Anders94 skrev:Mange takk for svar Svein. Brettboka ga meg 14 dager gratis tilgang til Ascheoug og den virker veldig god. Tror jeg går for den.
hei Anders, som en elev som har tidligere brukt både sinus og Ashegoug sine bøker vil jeg absolutt anbefale Aschehoug sine bøker med tanke på privatisteksamen og høyest mulig karakter for å komme inn på medisin. her er liten eksempel: jeg brukte sinus 1t på vg1 og fikk 5 både i standpunkt og på eksamen, mens i R1 fikk jeg en solig sekser med Aschehoug sin bok. du kan også ta en titt på Super Kjapt-serien som består av flere bøker som hjelper med del 2 på eksamen og ellers med den teoretiske delen. jeg synes det er kjekt å kombinere Ashegoug sine bøker og Super Kjapt spesielt hvis du må ta privatisteksamen.

lykke til med samfunnsfaglig matte! jeg vil også studere medisin i 2021, så det kan hende at vi blir medstudenter?:) hvor vil du studere?
Svar