Matte 1p og 2å

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei!
Jeg skal ta opp matte 1p og 2p til høsten som privatist. Jeg gikk voksenopplæringen og fikk der 2 i begge fagene, men for å studere sykepleien må man ha 3 i matte.

Jeg har null forståelse for matte, og synes det er veldig vanskelig. Om jeg først forstår hvordan man regner ut noe, så klarer jeg å gjøre oppgaver ol men med en gang det er prøver eller eksamen så står det bare helt stille.

Jeg er så stresset fordi jeg betaler jo for å ta det opp igjen nå, og alt står på eksamenskarakteren jeg får.

Noen som har tips til hva jeg bør gjøre?
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei!

Helt normalt å oppleve matematikken slik!

Tips:
- Om mulig, delta i matematikkundervisningen på din nærmeste videregående skole. Henvend deg der og spør om mulighetene for det. Noen skoler og lærere er positive til slikt.
- Regn masse tidligere gitte eksamensoppgaver. Og bruk løsningsforslagene når du evt blir stående fast, ikke før! Forøvrig bruker du de selvsagt for å sjekke svarene dine.
- Still deg spørsmål om du virkelig har skjønt oppgavene du har regnet. Forstå mest mulig!
- På eksamensdagen(e) møter du opp i god tid slik at du får pustet litt ut. Så setter du deg rolig ned og regner så mye matte du kan. Ikke stress med å "telle over" hvor mye du får til! På oppgaver du får til lite, gjør du likevel noen forsøk. Sensor deler ut delpoeng der du har gjort noe fornuftig.
- Om du føler deg nervøs på prøvedagen(e), er det helt normalt. Nervene forsvinner etter noen minutter.

Lykke til!
Svar