Kan jeg bestå?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Er det sannsynlig at jeg stryker hvis jeg har gjort det veldig dårlig på del 1 (fått kun 5-6 poeng), men ikke del 2? Til sammen har jeg ca. 23 poeng.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Vanskelig å gjette hvilken eksamen det er snakk om.
Bilde
Gjest

Aleks855 skrev:Vanskelig å gjette hvilken eksamen det er snakk om.
Er ikke karakterskalaen den samme for alle vgs-mattefag?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

At alle eksamenene har samme totalpoengsum, og samme karakterkrav?
Bilde
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Karaktergrensene er normalt sett ganske så like, men de skiller seg i fordelingen Del 1/Del 2. F.eks. har 1T, S/R en Del 1 på 3 timer og Del 2 på 2 timer. Og da er poengfordeling på de delene 36p/24p. Mens for P-fagene er det omvendt. Slik at dine 5 poeng i Del 1 enten da utgjør 14% eller 21% uttelling avhengig av fag, og dine 18 poeng i Del 2 da utgjør enten 75% eller 50% uttelling.

Om vi kun teller poeng har du ifølge deg selv totalt 23 av 60 poeng, som utgjør 38% score. Grensen for å bestå på eksamen settes normalt til 20%, så man skulle da tro det vil holde (uten at jeg kan garantere noe uten å ha sett besvarelsen, man får ikke karakter blindt etter poengscore heller). Men husk også at poeng ikke settes kun etter om du har riktig eller galt svar, hvordan du har kommunisert oppgaven og fremgangsmåten din trekkes også inn for å få full pott.
Gjest

Aleks855 skrev:At alle eksamenene har samme totalpoengsum, og samme karakterkrav?
De fleste (om ikke alle) videregående mattefag har vel 60 poeng totalt på eksamen.
Svar