S1 - Antall rader i Pascals trekant

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
wittybeta
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 07/05-2020 14:34

Hei!
Når oppgaven sier "Skriv ned de 6 første radene i Pascals trekant", skal man da telle med 1-tallet helt i starten? Slik at man da avslutter på rad 1 - 5 - 10 - 10 - 5 -1 ?
Jeg vet man regner det først 1-tallet som 0C0, men vet ikke om man burde telle med dette eller ikke i en slik oppgave.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er jo en av radene.
Bilde
wittybeta
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 07/05-2020 14:34

Aleks855 skrev:Det er jo en av radene.
Hvis det første 1-tallet er en av radene, vil ikke det bli feil sammenlignet bildet på wikipedialinken i svaret over? Der står det "5 første rader", men jeg teller 6 rader.
svar

nei, etter å ha sett nærmere er det feil på akkurat det spesifikke bildet.

se https://www.matematikk.org/trinn11-13/a ... ?tid=64742
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er antakeligvis fordi den første raden anses for å være den "nullte" raden.

Det er vanlig, spesielt i digitale sammenhenger, at vi begynner telling fra 0.

Det gir også mening her, fordi hvis vi skriver Pascals trekant som binomialkoeffisienter, så vil tallet 0 være prevalent i den øverste raden, tallet 1 i neste rad osv.

Men alt tatt i betraktning, så tror jeg ikke det er noen som gir deg "feil" enten du tar med den første eller ikke. Jeg vet faktisk ikke om det finnes en bastant konvensjon på det. Ulike kilder er helt klart uenige.
Bilde
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

svar skrev:nei, etter å ha sett nærmere er det feil på akkurat det spesifikke bildet.

se https://www.matematikk.org/trinn11-13/a ... ?tid=64742
Ja, det store spørsmålet er jo da; hvilken kilde skal anses for å være autoriteten?

Jeg ville ikke ansett verken Wikipedia eller matematikk.org for å være noen autoritet.
Bilde
wittybeta
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 07/05-2020 14:34

Takk for svar likevel, dere! :)
Hvis det ikke er en helt klar fasit på dette, ser det ut til at man tolke det på begge måter.
Svar