Sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Sunshine54

Niva 2 Ved en skole er det to Vg2-klasser, 2A og 2B. Det er like mange elever i hver klasse. Alle elevene i 2A har valgt biologi. Halvparten av elevene i 2B har valgt biologi.

Bestem sannsynligheten for at en tilfeldig valgt elev i Vg2 har valgt biologi.

Bestem sannsynligheten for at en tilfeldig valgt elev i Vg2 som har valgt biolog, går i klasse 2A.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du må gjerne prøve litt selv først, og skriv litt om hvordan det gikk. Vi hjelper deg gjerne, men det virker litt som latskap å bare copy/paste oppgavene dine her, og vente på svar.
Bilde
Sunshine54

Aleks855 skrev:Du må gjerne prøve litt selv først, og skriv litt om hvordan det gikk. Vi hjelper deg gjerne, men det virker litt som latskap å bare copy/paste oppgavene dine her, og vente på svar.
Jeg har prøvd, men kommer ikke fremover derfor jeg spør om hjelp...
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hint: Tegn en krysstabell.

Bilde
Sist redigert av SveinR den 13/05-2020 14:51, redigert 2 ganger totalt.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Sunshine54 skrev:
Aleks855 skrev:Du må gjerne prøve litt selv først, og skriv litt om hvordan det gikk. Vi hjelper deg gjerne, men det virker litt som latskap å bare copy/paste oppgavene dine her, og vente på svar.
Jeg har prøvd, men kommer ikke fremover derfor jeg spør om hjelp...

https://matematikk.net/side/1T_2017_høst_LØSNING
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Aleks855 har helt rett. Vis hva du selv har prøvd, så hjelper vi gjerne.

Men noen tips:

Lag en krysstabell som viser situasjonen. Der bruker du [tex]2A, 2B, Bio[/tex] og [tex]\bar{Bio}[/tex].
La det være f eks [tex]10[/tex] elever i hver klasse, [tex]20[/tex] totalt. Det gir enkle tall å jobbe med.
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

SveinR skrev:Hint: Tegn en krysstabell.

Bilde
Hei, Svein.

Krysstabellen din er vel ikke helt rett. Man kan ikke ha en og samme biologi-elev som både går i [tex]2A[/tex] og [tex]2B[/tex].

Må ha f eks [tex]2A[/tex] og [tex]2B[/tex] på den horisontale linja samt [tex]Bio[/tex] og [tex]\bar{Bio}[/tex] på den vertikale.
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Ehhh, ja. Gikk litt fort i svingene. Rettet opp nå, takk!
Svar