Sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Frankie

I A klassen er det 18 jenter og 12 gutter og hører en elev i lekse hver dag.
Læreren trekker tilfeldig én elev blant de elevene som hun ikke har hørt tidligere. Når alle de 30 elevene er hørt, begynner hun om igjen. Det blir i alt 100 slike høringer i løpet av dette skoleåret.
a) Finn sannsynligheten for at nøyaktig 5 jenter blir hørt de 10 første gangene.
Forklar hvorfor du valgte den modellen som du gjorde.
b) Finn sannsynlighetene for at Stine blir hørt 4 ganger dette skoleåret.
Frankie

Det er en del 2 oppgave, så vil vært veldig bra med svar med hbordan jeg kan løse denne oppgave i Geogebra.
Takk til alle som svare meg. :D
josi

Frankie skrev:Det er en del 2 oppgave, så vil vært veldig bra med svar med hbordan jeg kan løse denne oppgave i Geogebra.
Takk til alle som svare meg. :D
Mattegjest har i dag gitt et svar på akkurat denne oppgaven i forum for videregående skole. Sjekk det!
Frankie

Jeg kan ikke finne dette svar der. Kan du vær så snill å del link med meg?
Tusen takk for svar :) :)
josi

Frankie skrev:Jeg kan ikke finne dette svar der. Kan du vær så snill å del link med meg?
Tusen takk for svar :) :)
Innlegget har overskriften "Kombinatorikk og sannsynlighet" og har innsender: Leila » 03/05-2020 01:46 Se siste innlegg..
Dette finnes på forumet for videregående skole.
Mattebruker

Les innlegget Kombinatorikk og sannsynlighet v/ Leila
Svar