Alltid faktorisere resultatet av en derivasjon hvis mulig?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Seb1929
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 19/11-2019 18:12

Hei.

Er det alltid lurt å faktorisere resultatet av en derivasjon hvis dette er mulig?

F.eks: f(x)=2x * ln(x)

Svarer er jo f'(x) = 2ln(x)+2

Da tenker jeg med en gang å faktorisere slik at man får 2(ln(x)+1), men dette gjør dem ikke i fasiten. Jeg syns det ser mye mer ryddig ut, men er det lurt å gjøre dette på en eksamen eller bare ikke faktorisere?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Jeg vil si det alltid er en fordel å faktorisere resultatet (så lenge man gjør det rett!). Akkurat her vil jeg dog si at det ikke spiller noen stor rolle, det faktoriserte resultatet blir ikke spesielt mye penere enn det opprinnelige. Men for å sikre at du ikke trekkes unødvendig i poeng er det lurt å tenke at du alltid bør faktorisere/forenkle svaret - men det er særlig relevant dersom det er en faktor avhengig av $x$ du kan trekke utenfor parentesen.
Seb1929
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 19/11-2019 18:12

SveinR skrev:Jeg vil si det alltid er en fordel å faktorisere resultatet (så lenge man gjør det rett!). Akkurat her vil jeg dog si at det ikke spiller noen stor rolle, det faktoriserte resultatet blir ikke spesielt mye penere enn det opprinnelige. Men for å sikre at du ikke trekkes unødvendig i poeng er det lurt å tenke at du alltid bør faktorisere/forenkle svaret - men det er særlig relevant dersom det er en faktor avhengig av $x$ du kan trekke utenfor parentesen.
Skjønner. Tusen takk, da skal jeg huske på det :)
Svar