Spørsmål

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
elskermatte

Hei
Har en matte oppgave der jeg skal lage en tegning av rommet mitt i målestokk 1:30. Dette er løst. Jeg skal finne ut arealet av sengen og rommet og det har jeg gjort. Men så kommer spørsmålet Hvor mange prosent av rommet ditt dekker sengen din? Hvordan skal jeg finne dette ut? Jeg vet at arealet av sengen er 43,56cm2 i tegning mens i virkelighet er den 4m2. Rommet har areal 25,92m2 i virkelighet mens i tegning har den areal 288cm2. Men med denne informasjonen hvordan skal jeg finne svaret på spørsmålet Hvor mange prosent av rommet ditt dekker sengen din?
Håper en forklaring på dette om hvordan jeg kan løse spørsmålet. Gjerne med et eksempel. Dette vil hjelpe.
Takk på forhånd :)
josi

Når du går fra tegning til virkelighet,så ganges alle lengder med $30 $ og alle arealer med $30 * 30 = 900$. men forholdet mellom arealer på tegningen og forholdet mellom arealer i virkeligheten blir det samme.

$\frac{a_{sengtegning}}{a_{romtegning}} = \frac{900 * a_{sengtegning}}{900 *a_{romtegning}} = \frac{a_{sengvirkelighet}}{a_{romvirkelighet}}$
elskermatte

josi skrev:Når du går fra tegning til virkelighet,så ganges alle lengder med $30 $ og alle arealer med $30 * 30 = 900$. men forholdet mellom arealer på tegningen og forholdet mellom arealer i virkeligheten blir det samme.

$\frac{a_{sengtegning}}{a_{romtegning}} = \frac{900 * a_{sengtegning}}{900 *a_{romtegning}} = \frac{a_{sengvirkelighet}}{a_{romvirkelighet}}$
Takk for hjelpen. Det var veldig nyttig.
Kunne du ha hjulpet med med to spørsmål til som har sammenheng med den samme oppgaven?
- Regn ut hvor mange meter lister du har langs gulvet.
- Tenk deg du vil male rommet. Regn ut hvor mange kvadratmeter veggflate du har. Hvor mange liter maling vil du trenge?
josi

For å finne ut slike ting må du vite formen på rommets grunnflate og vegger: forholdet mellom lengde og bredde når det gjelder grunnflate og forholdet mellom grunnlinje og høyde når det gjelder veggene.
Svar