Konstruksjon av et pentagon der alle sidene er 5 cm!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Jon Blund

Hei igjen!

Jeg har konstruert et likesidet(regulært) pentagon slik som matteboken beskriver.

Det var oppgave a) ingen krav til lengde på sidene osv er gitt.

b) Bruk konstruksjonen i oppgåve a til å konstruere ein pentagon der sidekanten er 5 cm.(Utnytt at vinklane er like i dei to pentagonane).

Jeg har nå forsøkt i et par timer uten å bli så mye klokere. Hver gang jeg trodde jeg fant løsningen så viste det seg å ikke stemme.

Jeg har tegnet opp parallelle linjer osv, prøvd å lage en formel utifra lengden på sidene i forhold til diameteren, men ingen nytte.

Det er godt mulig det står noe om dette i formelhefte, men det har jeg desverre ikke for hånden. Boken forklarer ihvertfall ingenting.

Hvis noen har noen innspill å komme med ville jeg vært dypt takknemlig!

Hilsen

Jon Blund
Gjest

Vinkelen i en av de 5 trekantene er 360/5

Hvis du tegner en normal på den 5 cm lange sidekanten som går gjennom senter av sirkelen får du to rettvinklede trekanter.

Vinkelen for de rettvinklede trekantene er 36 grader (360/10).

Så:

Radius * sin (36) = halve sidekanten

Radius = 2,5 / sin 36
Jon Blund

Takker for svar Gjest!

Satt meg ned med oppgaven i går og trodde jeg skulle få den til, men jeg forstår den fortsatt ikke.

Har du lyst til å prøve å forklare en gang til? :lol:
Jon Blund

Ta det rolig gjest!

Jeg fant det ut:-)

Nok en gang takk skal du ha!

Mvh

Jon Blund
Svar