hjelp med fysikk 1 elektrisitet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Tyzek9
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 16/04-2020 18:14

Korleis tegnar man desse?
Sist redigert av Tyzek9 den 17/04-2020 15:28, redigert 1 gang totalt.
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 638
Registrert: 22/05-2018 22:12

Her er det nok naturlig å tenke at du har tre muligheter:

1) Kun koble til én av motstandene

2) Koble dem begge i serie

3) Koble dem begge i parallell

Effekt er $P = U\cdot I$, og ved å koble på disse tre måtene får vi ulike verdier for dette.
Tyzek9
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 16/04-2020 18:14

SveinR skrev:Her er det nok naturlig å tenke at du har tre muligheter:

1) Kun koble til én av motstandene

2) Koble dem begge i serie

3) Koble dem begge i parallell

Effekt er $P = U\cdot I$, og ved å koble på disse tre måtene får vi ulike verdier for dette.

Problemet er då at jeg ikke har peiling på hvordan jeg skal koble :(
Dette er til ei innlevering idag.
Tyzek9
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 16/04-2020 18:14

Kan dette være rett?
Eller må jeg legge inn Volt eller Ampere noen plass??
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 638
Registrert: 22/05-2018 22:12

Du skal vel kun tegne skjema for motstandene her, trenger ikke legge inn amperemeter og voltmeter da.

Den første tegningen din er korrekt for en seriekobling, og den siste er korrekt for en parallellkobling, men den midterste blir også en seriekobling mellom de to motstandene (dvs., om bryteren lukkes vil strømmen velge "minste motstands vei" og i all hovedsak gå gjennom kun den ene motstanden). Jeg vil anta at det er OK her å bare tegne et eget skjema hvor du kun har med én motstand, altså at du ikke trenger å lage ett skjema for alle situasjonene med diverse brytere osv.
Tyzek9
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 16/04-2020 18:14

SveinR skrev:Du skal vel kun tegne skjema for motstandene her, trenger ikke legge inn amperemeter og voltmeter da.

Den første tegningen din er korrekt for en seriekobling, og den siste er korrekt for en parallellkobling, men den midterste blir også en seriekobling mellom de to motstandene (dvs., om bryteren lukkes vil strømmen velge "minste motstands vei" og i all hovedsak gå gjennom kun den ene motstanden). Jeg vil anta at det er OK her å bare tegne et eget skjema hvor du kun har med én motstand, altså at du ikke trenger å lage ett skjema for alle situasjonene med diverse brytere osv.
Trur det jeg må gjøre noe regning i tilleg? eller vil dette bli nok?
Tyzek9
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 16/04-2020 18:14

Har også denne siste oppgaven, lurer på om den er rett...
Sist redigert av Tyzek9 den 17/04-2020 15:28, redigert 1 gang totalt.
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 638
Registrert: 22/05-2018 22:12

Tror du misforstår litt hva som menes med bryter åpen og lukket. Om bryteren er åpen her, så blir det slik som på tegningen din. Og da kan ikke strømmen gå gjennom grenen med bryteren (siden kretsen her er brutt), og må da gå gjennom mostanden L2. Det blir dermed en vanlig seriekobling med alle tre motstandene.

Når det gjelder om du må regne noe i den forrige oppgaven, er det vanskelig å tolke slik oppgaven er skrevet (ingen verdier oppgitt osv., kun "tegn koblingsskjema"). Men du kan selvsagt velge noen verdier og argumentere for at effekten blir ulik, ved regning.
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 638
Registrert: 22/05-2018 22:12

Tyzek9 skrev:Nå går straumen til alle lampane, derfor lyser L1, L2 og L3.
Dei lyser då sterkare.
Om du har en seriekobling med tre lamper, vil de lyse svakere enn om du har en seriekobling med to lamper, siden spenningen "deles" med alle tre lampene. Strømmen blir da svakere.

Spenningen i kretsen er $U=R_{total}\cdot I$, og med høyere total $R$ får vi lavere strøm $I$ gjennom kretsen for en gitt spenning. Og effekten i hver lampe blir mindre, utfra $P = U\cdot I = R\cdot I\cdot I$.
Tyzek9
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 16/04-2020 18:14

SveinR skrev: Om du har en seriekobling med tre lamper, vil de lyse svakere enn om du har en seriekobling med to lamper, siden spenningen "deles" med alle tre lampene. Strømmen blir da svakere.

Spenningen i kretsen er $U=R_{total}\cdot I$, og med høyere total $R$ får vi lavere strøm $I$ gjennom kretsen for en gitt spenning. Og effekten i hver lampe blir mindre, utfra $P = U\cdot I = R\cdot I\cdot I$.

Hmm, så når det gjelder det med bryteren.
Sist redigert av Tyzek9 den 17/04-2020 15:29, redigert 1 gang totalt.
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 638
Registrert: 22/05-2018 22:12

Jepp, det blir rett :)
Tyzek9
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 16/04-2020 18:14

SveinR skrev:Jepp, det blir rett :)
Flott! Nå trur jeg at jeg blir litt irriterende. Men om du har tid kan du sjekke om dette er også rett da? :P
Dette blir den siste det kan jeg love deg, tror jeg fikk full pott på alle andre spørsmål ( og der var mange...)
Sist redigert av Tyzek9 den 17/04-2020 15:29, redigert 1 gang totalt.
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 638
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hei, bare hyggelig å hjelpe :)

Det ser helt rett ut det der!
Svar