Forvirring rundt differensialligninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Pokijh
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 20/05-2019 17:41

Heisann, jeg sitter med introen til differentialligninger, men en ting er uforståelig for meg;

Når jeg kommer til slutten av løsningen, ser jeg at læreboka mi skriver f.eks;

e^x + e^c = Ce^x

Altså at C går fra å være e opphøyd i C, til å være en faktor i produktet i løsningen. Hva er det jeg misser?
Gjest

Pokijh skrev:Heisann, jeg sitter med introen til differentialligninger, men en ting er uforståelig for meg;

Når jeg kommer til slutten av løsningen, ser jeg at læreboka mi skriver f.eks;

e^x + e^c = Ce^x

Altså at C går fra å være e opphøyd i C, til å være en faktor i produktet i løsningen. Hva er det jeg misser?

[tex]e^{x+c}=e^x*e^c=C*e^x[/tex] hvor [tex]C=e^c[/tex]
Frævik
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 06/01-2019 20:55

Dersom du mener $e^{x+c}$ eller $e^x \cdot e^C$ vil løsningen være $Ce^x$ fordi $e^C$ bare er en ny vilkårlig konstant. Du skriver imidlertid $e^x+e^C$, og da er jeg usikker på hvordan lærebokforfatterene har kommet fram til dette resultatet.
Gjest

Frævik skrev:Dersom du mener $e^{x+c}$ eller $e^x \cdot e^C$ vil løsningen være $Ce^x$ fordi $e^C$ bare er en ny vilkårlig konstant. Du skriver imidlertid $e^x+e^C$, og da er jeg usikker på hvordan lærebokforfatterene har kommet fram til dette resultatet.

Var bare en skrivefeil fra min side :)
Frævik
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 06/01-2019 20:55

Den er grei. Da er altså forklaringen at $e^C$ er en ny vilkårlig konstant, slik at vi bare forenkler dette til C. Jeg er enig i at det er underlig å bruke C begge plasser (da ser det ut som om det er samme konstant begge plasser), men den brukes altså kun for å vise at det er snakk om en eller annen konstant. Håper det hjalp.
Svar