Fysikk 1- nukleontall

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
yoghurtoth
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 24/01-2020 13:52

Oppgave: Kun to stabile kjerner har Z>N (altså flere protoner enn nukleoner). Hvilke er det, og hvorfor er det slik?

Har googlet meg frem til at de to kjernene er hydrogen og helium, men hvordan kunne jeg ha kommet frem til dette bare ved hjelp av læreboka (ergo) og Gyldendals tabeller og formler? Protontallet er jo det samme som atomnummeret, så den biten er grei. Men jeg finner ingen oversikt over nøytron- eller nukleontall for atomkjerner i noen av de nevnte bøkene, og heller ingen oversikt over hvilke kjerner som er stabile. Er det noe jeg har oversett?

Når det gjelder den andre delen av spørsmålet, regner jeg med at årsaken til at det er slik er at de nevnte kjernene har så få protoner at den sterke kjernekraften "overvinner" den elektriske frastøtningskraften mellom protonene. Stemmer dette?
Tyzek9
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 16/04-2020 18:14

Nøytron og Nukleon er ikke det samme.
Nøytron er N, proton er Z og Nukleon er A.
Nukleon er det samme som atommassen som er proton + nøytron.

Derfor kan du ta atommassen - proton for å finne nøytron
yoghurtoth
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 24/01-2020 13:52

Tyzek9 skrev:Nøytron og Nukleon er ikke det samme.
Nøytron er N, proton er Z og Nukleon er A.
Nukleon er det samme som atommassen som er proton + nøytron.

Derfor kan du ta atommassen - proton for å finne nøytron
Takk for svar! Surret visst med begrepene der, ja.
Svar