Karaktersetting

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Anonym12333

Hei! Jeg lurer på om de fleste lærerne vektlegger høstsemesteret eller vårsemesteret mest
når standpunktkarakter settes. I læringsplanen står det at karakteren skal settes ut i fra elevens nåværende kunnskapsnivå. Flere i matteklassen fikk 4 til høst etter samlet resultat på tre prøver, og mange fikk nå en 5 på en enkel prøve for vårsemesteret. Vil det fremdeles være muligheter for å gå opp i karakter selv om har flere 4’ere enn 5’ere?
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

.
Sist redigert av Kristian Saug den 16/04-2020 09:21, redigert 1 gang totalt.
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Godt spørsmål!
Ja, standpunktkarakter skal settes i tråd med den kunnskapen eleven sitter med på daværende tidspunkt.
Jeg har som lærer alltid tenkt slik:

-Heldagsprøvene høst og vår veier tungt. Resultatene på kapittelprøver teller selvsagt også, men mindre.
-Vårsemesteret veier aller tyngst, siden man på heldagsprøva da kan prøve elevene i hele (eller nesten hele) pensum.
-For å få f eks karakteren 5 i standpunkt, må eleven ha oppnådd 5 på minst en av heldagsprøvene. Det holder altså ikke med 5'ere på kapittelprøver og to 4'ere på heldagsprøvene. MEN, her benyttes selvsagt skjønn hvis eleven f eks har to stk 4+ på heldagsprøvene!
-De få elevene som ligger på "vippen" mellom to karakterer ved standpunktkaraktersetting, vippes opp. Jeg holder ikke såkalte "vippeprøver". Tvil skal komme kandidaten til gode.

I eksemplet du nevner, med en 5'er på en avholdt kapittelprøve, tror jeg ikke den alene skal forventes å medføre 5'er i standpunkt.
Har dere snart en heldagsprøve i matematikk?
anonym12333

Grunnet koronasituasjonen vurderer læreren vår å bare arrangere en hjemmeprøve som dekker to kapitler, siden eventuell juks på del 1 ikke vil bli merket. Jeg synes dette er dumt å ikke kunne ha en heldagsprøve, og mange i klassen ligger på vippen til en 5'er. Som du sier, vil jo heldagsprøven i vårsemesteret telle mest, men da får jo ikke klassen den sjansen.
Hvis det går bra på den kommende kapittelprøven, burde jeg jo satse på å gå opp i karakter?
Svar