Derivasjon av et produkt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
magh
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 06/02-2020 20:12

Hei,
På hvorfor det står 2*(kvadratrot)x i telleren av brøken etter å ha multiplisert tallene sammen?
Screenshot 2020-04-15 at 21.18.55.png
Screenshot 2020-04-15 at 21.18.55.png (29.6 kiB) Vist 4603 ganger
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Fordi fellesnevner er $2\sqrt{x}$ og derfor ganger du over og under brøkstreken med $2\sqrt{x}$?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
andaab44

Du starter med (1*e^x)/(2* kvadratroten av x) + (kvadratroten av x * e^x)

For å få de under samme brøk må (kvadratroten av x * e^x) ganges med (2*kvadratroten av x) både over og under brøkstreken.
Vet ikke hvordan jeg skriver på forumet slik noen gjør og at det blir mer oversiktlig, så jeg illustrerer med ett annet eksempel;

e^x + 2
3x

For å få de inn i samme brøk må jeg gjøre om 2 slik at den får 3x som nevner. Tallet 2 kan skrives som brøken 2/1. For å få 3x i nevneren til brøken 2/1 må jeg gange med 3x i teller og nevner;
2*3x
3x

(2*3x)/3x = 2 --> Men med brøken (2*3x)/2 Kan jeg skrive utrykket (e^x)/(3x) + 2 som ---> (e^x+2*3x)/3x


Uoversiktlig, men bør være forståelig
Gjest

andaab44 skrev:Du starter med (1*e^x)/(2* kvadratroten av x) + (kvadratroten av x * e^x)

For å få de under samme brøk må (kvadratroten av x * e^x) ganges med (2*kvadratroten av x) både over og under brøkstreken.
Vet ikke hvordan jeg skriver på forumet slik noen gjør og at det blir mer oversiktlig, så jeg illustrerer med ett annet eksempel;

e^x + 2
3x

For å få de inn i samme brøk må jeg gjøre om 2 slik at den får 3x som nevner. Tallet 2 kan skrives som brøken 2/1. For å få 3x i nevneren til brøken 2/1 må jeg gange med 3x i teller og nevner;
2*3x
3x

(2*3x)/3x = 2 --> Men med brøken (2*3x)/3x Kan jeg skrive utrykket (e^x)/(3x) + 2 som ---> (e^x+2*3x)/3x


Uoversiktlig, men bør være forståelig
Svar