Fysikk 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
CamillaLebora
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 11/04-2020 17:14

Det er oppgave e jeg lurte på (Se bildet).
Hvordan skal jeg finne retningen til kraften når farten går på skrå nedover?
Vedlegg
93253445_643413192886624_8209042104618319872_n.jpg
93253445_643413192886624_8209042104618319872_n.jpg (100.65 kiB) Vist 4326 ganger
planke
Cayley
Cayley
Innlegg: 62
Registrert: 28/03-2020 09:12

For å finne kraften bruker du kryssprodukt(qvBsin(a))
Retningen er vinkelrett på både v og B. Legg pekefingeren langs v og langfingeren i retning av B, så peker tommelen i retning av krafte.
Undervisningsvideoer i fysikk, kjemi og naturfag mm finner du på:
http://www.lektorthomas.wordpress.com
CamillaLebora
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 11/04-2020 17:14

planke skrev:For å finne kraften bruker du kryssprodukt(qvBsin(a))
Retningen er vinkelrett på både v og B. Legg pekefingeren langs v og langfingeren i retning av B, så peker tommelen i retning av krafte.
Fikk det til, var litt vanskelig å legge fingrene ordentlig. Vet du hvordan man løser oppgave f også?
Prøvde å regne oppgaven ved å bruke sentripentalakselerasjon=(4*pi^2*r)/T^2 men har ikke r så vet ikke hva jeg skal gjøre videre
planke
Cayley
Cayley
Innlegg: 62
Registrert: 28/03-2020 09:12

Her ble jeg usikker. Magnetfeltet gjør ikke arbeid på protonet og dermed endres ikke farten. Hastighetes (fartsvektoren) deriomot edres i og med at protonet går inn i en spialbevegelse. Etter en halv omdreining vil det muligen gå inn i det elektriske eltet igjen og få større fart. Er det noe jeg ikke ser her?
Undervisningsvideoer i fysikk, kjemi og naturfag mm finner du på:
http://www.lektorthomas.wordpress.com
Fysikkgjest

Vedk. spørsmål e:

Når protonet kjem ut av E-feltet , er fartskomponenten vinkelrett E-vektor framleis 4 * 10^4 m/s, medan fartskomponenten
parallell E-vektor er 3 * 10^4 m/s ( abs ( fartsvektor ) = 5 * 10^4 m/s )

B-feltet verkar berre på den delen av fartsvektor som står vinkelrett på B-vektor ( og dermed vinkelrett på E-vektor )
Magnetkrafta verkar som ei rein sentripetalkraft( ikkje-arbeidande kraft ) og styrer protonet i ein sirkelbane samtidig som
som fartsvektor parallell B-vektor "trekkjer ut" denne banen i ein spiral.
Finn baneradius r

N. 2. lov gir
Magnetkrafta ( q * v(vinkelrett B ) * B ) = m * v(vinkelrett B )^2 /r , som gir

r = ( m * v(vinkelrett B ) )/( q * B )

Omløpstida T = 2 * pi * r /v(vinkelrett B )

Etter ein halv periode( T/2 ) har fartskomponenten v( vinkelrett B-vektor ) skifta pilretning og då er dei to
fartskomponentane ( v (paralllell) og v(vinkelrett B-vektor ) ) igjen normalt på kvarandre , dvs. på dette tidspunktet er
v-vektor ( abs ) igjen 5 * 10^4 m/s.
Fysikkgjest

Viser til mitt førre innlegg:

Etter ein heil periode ( T ) har v-vektor( normalt B-vektor ) same pilretning som i punktet P , medan v( parallell B-vektor )
ikkje har blitt påverka av B-feltet ( magnetfeltet ).

Konklusjon: Etter ein periode ( T ) har protonet same fart ( absoluttverdi og pilretning ) som i punktet P.
Svar