1T/R1 tilsvarende emnner på Khan Academy?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
hanamizu

Hei!
Jeg tar opp R1 som privatist og bruker Khan Academy til å "freshe opp" matten siden jeg ikke har hatt det på ca 10 år.. Har nå kommet meg gjennom det helt grunnlegende "pre-algebra" og "algebra basics" osv.. Men er nå usikker på hva jeg skal begynne på videre. Er usikker på hva 1T/R1 pensumet tilsvarer av emner på Engelsk - og det er vel også kanskje slik at ikke alle deler av hvert emne på Khan er relevant for det jeg trenger. Lurer på om det finnes noe liste over hva som tilsvarer hva? Kanskje noen andre som har gått gjennom dette?

(Er forresten fullt klar over andre læreressurser for matte som er allerede satt opp etter pensumet - men i og med at Engelsk er morsmål for meg trenger jeg virkelig å gjennomgå det på Engelsk først for å forstå det ordentlig før jeg prøver å forstå det på Norsk - derfor foretrekker jeg å bruke Khan i første omgang).
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Det som dekkes i R1 er ca. tilsvarende det som dekkes i "Pre-calculus", noe Khan Academy garantert har liggende. Har du god kontroll på Pre-calc har du nok god kontroll på R1.

Her er forresten en liste over alle kompetansemålene https://www.udir.no/kl06/MAT3-01/Hele/K ... ematikk-r1
hanamizu

tusen takk!

men det er vel kanskje ting jeg burde vite fra andre emner før jeg starter på Pre-Calc? Trenger jeg f. eks alt av Algebra 1 og Algebra 2? Eller kun deler av de? Hva med Geometry?
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

hanamizu skrev:tusen takk!

men det er vel kanskje ting jeg burde vite fra andre emner før jeg starter på Pre-Calc? Trenger jeg f. eks alt av Algebra 1 og Algebra 2? Eller kun deler av de? Hva med Geometry?

Kan være kjekt å ha litt geometri i bakgrunnen, men altså den "analytiske geometrien" som inngår i R1 er ikke spesielt komplisert, så du kommer langt med grunnleggende kunnskaper om formlikhet/kongruenser og nabo/topp-vinkler.

Algebra 1 og 2 er jo kjekt å ha, men mye av den grunnleggende algebraen innarbeides i R1 gjennom naturlig progresjon.
hanamizu

Har tenkt å gå gjennom 1T på forhånd også, siden jeg har hørt at R1 bygger mye på 1T. Men er det noen av emnene/kapitlene i 1T som ikke er relevant for R1, som jeg kan trygt hoppe over?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg vil si alt i 1T er relevant for videre matematisk utdanning.

Algebra leder inn i analyse, som er veldig sentralt.

Trig/geometri leder inn i vektorregning, som også er veldig sentralt.

1T gir deg en grunnforståelse som ikke bare er viktig for videre utdanning, men også som generell almennkunnskap.
Bilde
Svar