Matematikk 2py 2010/11

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Sneglefart

Hei!
Litt flaut å spørre om dette..men jeg prøver meg.
Tilbake i 2010/11 tok jeg matte eksamen (som en del av allmenn påbygg ved siden av fagbrev).

Dessverre strøk jeg på eksamen..
Ut ifra hva jeg har funnet ut, gjelder det Mat1005 2py.
Så er spørsmålet mitt, hvordan kan jeg forberede meg til å.ta eksamen i dette faget på nytt? Spesielt med tanke på at dette er noen år siden, så har vel læreplan forandret seg noe?

Håper inderlig det er noen der ute som kan hjelpe meg litt her :)
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Sneglefart skrev:Hei!
Litt flaut å spørre om dette..men jeg prøver meg.
Tilbake i 2010/11 tok jeg matte eksamen (som en del av allmenn påbygg ved siden av fagbrev).

Dessverre strøk jeg på eksamen..
Ut ifra hva jeg har funnet ut, gjelder det Mat1005 2py.
Så er spørsmålet mitt, hvordan kan jeg forberede meg til å.ta eksamen i dette faget på nytt? Spesielt med tanke på at dette er noen år siden, så har vel læreplan forandret seg noe?

Håper inderlig det er noen der ute som kan hjelpe meg litt her :)
Hei,

Ja, jeg håper jeg kan hjelpe deg litt. Har undervist 2P-Y noen runder.
For det første er det ca 25 - 30 % som stryker på 2P-Y skriftlig eksamen. Så du er langtfra alene!
Det som er nytt siden du tok eksamen, er det digitale hjelpemidlet Geogebra. Det du lære deg, fordi det kreves at du bruker det på noen oppgaver på del 2. Derfor er det viktig at du har siste versjon lærebokverk.

Videre har jeg noen råd:

- Om mulig, delta i en klasse! Enten på en privatskole eller om du spør din nærmeste videregående skole om du kan få delta i timene der.
- Bruk f eks nettsiden https://sinus-2p-y.cappelendamm.no/. Der er mye å hente. Sett deg inn i hva som tilbys der.
- Løs gamle eksamensett etterhvert! Det er slike type oppgaver du får på eksamen. Du finner de her på matematikk.net, med løsningsforslag.
- Jobb jevnt! Og sikt deg inn på høyere nivå enn bestått. Viktig å ha "noe å gå på" under eksamen.

Lykke til!
planke
Cayley
Cayley
Innlegg: 62
Registrert: 28/03-2020 09:12

Jeg støtter Kristians kommentarer her.
Jeg pleier å gi dette rådet til elever som er redde for å strike. Lær Geogebra fordi det gir bra med poeng, og øv på prosentregning både fordi det er nyttig siden og fordi det gir god uttelling.
Videre vil du se at eksamensoppgavene er ganske forutsigbare.
Undervisningsvideoer i fysikk, kjemi og naturfag mm finner du på:
http://www.lektorthomas.wordpress.com
Svar