Skalarprodukt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
vidaas
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 30/03-2020 19:16

Hei.

Jeg håndterer regning med skalarprodukt brukbart, men en ting jeg undrer meg over er når det står at jeg skal regne ut $\vec{a}^2 \vec{b}$
Det står ingen paranteser i regnestykket, og da er jo dette det samme som $\vec{a} \cdot \vec{a} \cdot \vec{b}$ , eller hur?
Dersom jeg først regner ($\vec{a} \cdot \vec{a}$) $\cdot \vec{b}$ får jeg et tall og svaret blir en vektor parallell med $\vec{b}$
Regner jeg derimot $\vec{a} \cdot \vec{b}$ , får jeg et tall og svaret blir en vektor parallell med $\vec{a}$


Det står ingen paranteser i oppgaven, men kun $\vec{a}^2 \vec{b}$ . Hva slags regel er det som sier at man da skal regne $\vec{a}^2$ først, slik at det blir en vektor parallell med $\vec{b}$ ?


Takker for hjelp og tips.
Sist redigert av vidaas den 31/03-2020 13:41, redigert 3 ganger totalt.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Kunne du lagt inn et bilde av oppgaven?

Kan det være at en av "gangetegnene" egentlig er vanlig (skalar)mulitplikasjon, mens det andre "gangetegnet" er skalarprodukt?

Man får, som du nevner, forskjellige svar når man "tar skalarproduket" mellom tre vektorer, avhengig av hvilken rekkefølger man regner det ut. Derfor er det nødvendig med parenteser for å få et entydig svar.

Men det er også verdt å nevne at det ikke er matematisk gyldig å ta skalarproduktet av tre vektorer etter hverandre. For når man først har tatt skalarproduktet av to vektorer, så ender vi opp med et reellt tall (derav navnet skalarprodukt). Og når vi deretter ganger dette reelle tallet med den tredje vektorer, så er ikke dette lenger et skalarprodukt ("vektor gange vektor"), men skalarmultiplikasjon ("tall gange vektor").
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Formler skriver forresten i MathJax, som er en type matematisk tegnsetting for nettsider (m.m.).

Se her for en kort intro på engelsk.

Dersom du skriver dette inn i posten din:

Kode: Velg alt

$ \vec{a}^2 \vec{b} $
Vil det se ut som dette:

$ \vec{a}^2 \cdot \vec{b} $

Dersom du høyreklikker på formler du ser i andre sine poster og trykker på "Show Math As" og så "TeX Commands" vil du også få opp et popup-vindu for å se hvordan formelen er skrevet.
vidaas
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 30/03-2020 19:16

Hei. ja, uttrykket er som du har skrevet til slutt a vektor^2 b-vektor.

Jeg har erfart at når jeg regner skalarproduktet av det som er opphøyd i 2. først, får jeg rett svar, altså en vektor parallell med b-vektor. Men ettersom det ikke står noen paranteser, undrer jeg hvorfor og hvilken regel er det som sier at man skal regne skalarproduktet av a^2 først? Kunne man ikke like gjerne ha regnet skalarproduktet av a-vektor*b-vektor og fått svar som er parallell med a- vektor?
vidaas
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 30/03-2020 19:16

I vedlegget har jeg lagt ved bilde av oppgaven, og jeg har ringet rundt et eksempel på det jeg lurer på. Det står bare skrevet $\vec{b}^2\vec{a}$

Det står ikke noe "gangetegn" noe sted, så hvorfor er det da entydig at svaret skal være en vektor parallell med a-vektor?
Vedlegg
20200331_124413.jpg
20200331_124413.jpg (2.96 MiB) Vist 13390 ganger
Sist redigert av vidaas den 31/03-2020 13:10, redigert 3 ganger totalt.
vidaas
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 30/03-2020 19:16

$\vec{a}^2 \vec{b}$
Sist redigert av vidaas den 31/03-2020 13:07, redigert 1 gang totalt.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Vidaas, som innlogget bruker kan du redigere innlegget ditt i stedet for å lage nye for hver korreksjon du vil innføre.
Bilde
vidaas
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 30/03-2020 19:16

ok, takk for tips. Da gjør jeg det heretter :)
vidaas
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 30/03-2020 19:16

Jeg har ikke fått noen input på mitt spørsmål over. Ville satt pris på om noen kunne kommentere på dette. :)
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Siden $\vec{a}^2$ er definert som $\vec{a} \circ \vec{a} $, der $\circ$ er skalarprodukt, vil:

$$ \vec{a}^2 \vec{b} = \vec{a} \circ \vec{a} \cdot \vec{b} = (\vec{a} \circ \vec{a}) \cdot \vec{b} $$

der $\cdot$ indikerer skalarmultiplikasjon.
vidaas
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 30/03-2020 19:16

Ok, takker for hjelpen :)
Svar